نمایش؛ قالبی برای اندیشه، روندی برای شناخت و شیوه ای برای برگردانیدن مفاهیم انتزاعی به شرایط ملموس انسانی است. شیوه ای که به کمک آن می توان وضعیتی را بر روی صحنه تنظیم و طراحی کرد و پیامد و عواقب آن را آزمود. این هنر اجتماعی بنا بر ماهیت ذاتی خود، آفرینشی جمعی است. انسان به مثابه حیوانی اجتماعی؛ یعنی حیوانی که قادر نیست در انزوا بسر برد، ناگزیر از تشکیل واحدی از یک قبیله، طایفه، قوم و ملت است و عمیقاً به چنین تجارب جمعی متکی است تا قادر به تجربه نمودن هویت خویش باشد.
با اینگونه مراسم و نمایشها در قالبهای آیینی و مردمی است که می توان در آنها این هویت را تجربه کرد. این تجربه منجر به رسیدن به مرحله آگاهی بالاتر، دریافت بصیرتی چشمگیر در مورد ماهیت هستی و بازسازی توان و توش روحی و جسمی انسان برای رو در رو شدن با جهان هستی خواهد انجامید. اینگونه مراسم جایگاه پیشین خود را از دست داده و بدلایل مختلف مهجور مانده اند. در سالهای اخیر تلاش هایی برای جبران این کاستی ها انجام شده که ناکافی است.
از این رو در این پروژه این موضوع مورد مطالعه قرار گرفته و اهداف کلان زیر را دنبال می کند: ارتقاء سطح کیفی زندگی اجتماعی مردم در بستر محیطی مفرح و خاطره انگیز با زمینه های نمایشی و امکان تعامل گروه های مختلف اجتماعی؛ ایجاد محیطی جهت آشنا ساختن مردم با ریشه های فرهنگی و ارزشی خود و تحقیق و پژوهش در آن با رویکردی ملی و جذب گردشگر؛ نمایش آثار هنرمندان جهت معرفی هرچه بیشتر این هنر به مردم.
فصل اوّل: مقدمه
۱-۱- طرح موضوع ۲
۱-۲- ضرورت پژوهش ۳
۱-۳- هدف از پژوهش ۴
۱-۴- روش پــژوهش ۴
۱-۵- روش جمع آوری اطلاعات ۵
۱-۶- فرآیند پژوهش ۵
۱-۷- تعاریف و مفاهیم کلی پژوهش ۶
۱-۷-۱- تعریف نمایش ۶
۱-۷-۲- عوامل اصلی تشکیل دهنده نمایش ۷
۱-۷-۲-۱- تعریف بازیگر ۷
۱-۷-۲-۲- تعریف تماشاگر ۸
۱-۷-۲-۳- تعریف صحنه و انواع آن ۸
۱-۷-۲-۴- عوامل صحنه ۱۳
۱-۷-۳- مفهوم ارتباط ۱۳
۱-۷-۳-۱- تعریــف ارتباط ۱۳
۱-۷-۳-۲- معنی در ارتباط ۱۴
۱-۷-۳-۳- پیـام در ارتباط ۱۵
۱-۷-۴- مفهوم ارتباط نمایشی ۱۶
۱-۷-۵- زمینه های ساختاری نمایش ۱۸
۱-۷-۵-۱- مفهوم آیین و نمایــش ۱۸
۱-۷-۵-۲- مفهوم اسطوره و نمایش ۱۹
۱-۷-۵-۳- مفهوم ادبیات و نمایـش ۲۱
فصل دوم: مطالعات پایه و بررسی دیدگاه های تاریخی
۲-۱- مقدمه ۲۴
۲-۲- خاستگاه نمایش در ایران ۲۴
۲-۲-۱- آیین های اقوام بومی ۲۵
۲-۲-۲- آیین های آریایی ۲۵
۲-۲-۳- آیین های زرتشتی ۲۶
۲-۳- جایگاه شادی و جشن در ایران ۲۷
۲-۴- نگاهی به گاهشمار ایران باستان ۲۸
۲-۵- انواع جشن ها در ایران باستان ۲۸
۲-۵-۱- جشن های آفرینش ۲۸
۲-۵-۲- جشن های ماهانه ۲۹
۲-۵-۳- جشن های ویژه ۲۹
۲-۵-۳-۱- جشن نوروز ۲۹
۲-۵-۳-۲- جشن تیرگان ۳۲
۲-۵-۳-۳- جشن مهرگان ۳۳
۲-۵-۳-۴- جشن یلدا ۳۴
۲-۵-۳-۵- جشن سده ۳۵
۲-۶- تأثیر حمله اعراب بر نمایش در ایران ۳۶
۲-۷- نمایش نقالی ۳۷
۲-۷-۱- جایگاه صحنه و دکور ۳۹
۲-۷-۲- معماری قهوه خانه ۴۰
۲-۸- ورزش باستانی ۴۳
۲-۸-۱- جایگاه صحنه و دکور ۴۴
۲-۸-۲- معماری زورخانه ۴۵
۲-۹- نمایش های شادی آور ۴۶
۲-۹-۱- انواع نمایش های شادی آور ۴۷
۲-۹-۱-۱- نمایش های منفرد ۴۷
۲-۹-۱-۲- نمایش های جمعی ۴۸
۲-۹-۲- جایگاه صحنه و دکور ۴۸
۲-۹-۳- معماری تماشاخانه ۴۹
۲-۱۰- نمایش عروسکی ۵۰
۲-۱۰-۱- انواع نمایش های عروسکی ۵۱
۲-۱۰-۱-۱- نمایش سایه بازی ۵۱
۲-۱۰-۱-۲- نمایش عروسک های دستکشی ۵۲
۲-۱۰-۱-۳- نمایش عروسک های نخی ۵۲
۲-۱۰-۲- جایگاه صحنه و دکور ۵۳
۲-۱۱- نمایش تعزیه ۵۴
۲-۱۱-۱- جایگاه صحنه و دکور ۵۵
۲-۱۱-۲- معماری تکایا ۵۷
۲-۱۲- نمایش به شیوه اروپایی در ایران ۵۸
۲-۱۳- نتیجه گیری ۶۱
فصل سوم: بررسی نمونه های مشابه
۳-۱- بررسی نمونه های خارجی ۶۵
۳-۱-۱- مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو ۶۵
۳-۱-۲- مرکز هنرهای نمایشی لینکلن ۶۸
۳-۱-۳- خانه اپرای اسلو ۷۳
۳-۱-۴- تئاتر تی هال ۷۹
۳-۱-۵- تئاتر د- اِکلات ۸۰
۳-۱-۶- تئاتر آرِنا ۸۱
۳-۲- بررسی نمونه های داخلی ۸۳
۳-۲-۱- میدان امام (میدان نقش جهان ۸۳
۳-۲-۲- میدان امیر چخماق و میدان شاه طهماسب ۸۵
۳-۲-۳- تکیه دولت ۸۷
۳-۲-۴- تالار شهر ۹۰
فصل چهارم : شناخت بستر محیط
۴-۱- مقدمه ۹۶
۴-۲- گذران اوقات فراغت ۹۶
۴-۲-۱- فراغت در شهر دیروز ۹۷
۴-۲-۲- فراغت در شهر امروز ۹۷
۴-۳- علل انتخاب شهر شیراز ۹۸
۴-۴- اهمیت طرح در مقیاس شهر شیراز ۹۹
۴-۵- شناخت کلان (استان فارس ۱۰۰
۴-۵-۱- مشخصات جغرافیایی ۱۰۰
۴-۵-۲- مشخصات جمعیتی و اقلیمی ۱۰۰
۴-۶- شناخت خرد (شهر شیراز ۱۰۱
۴-۶-۱- مشخصات جغرافیایی ۱۰۱
۴-۶-۲- مشخصات جمعیتی ۱۰۱
۴-۶-۳- مشخصات اقلیمی ۱۰۱
۴-۷- نگاهی به یافته های آماری فضاهای پیشنهادی طرح ۱۰۴
فصل پنجم : بررسی استانداردهای فضایی و تدوین برنامه ریزی فیزیکی
۵-۱- مقدمه ۱۱۲
۵-۲- عرصه پژوهشی- نمایشی ۱۱۲
۵-۲-۱- بخش پژوهشی ۱۱۳
۵-۲-۲- بخش آموزشی ۱۱۳
۵-۲-۳- بخش های مشترک ۱۱۳
۵-۳- عرصه فرهنگی- نمایشی ۱۱۵
۵-۳-۱- موزه ۱۱۶
۵-۴- عرصه رفاهی- نمایشی ۱۱۸
۵-۴- ۱- آمفی تئاتر ۱۱۸
۵-۴- ۱-۱- سالن ۱۱۸
۵-۴-۱-۲- صحنه ۱۲۴
۵-۴-۱-۳- پشت صحنه ۱۲۶
۵-۴-۱-۴- کارگاه های ساخت دکور ۱۲۹
۵-۴-۲- قهوه خانه ۱۳۱
۵-۴-۳- باغ کودک ۱۳۲
۵-۵- عرصه اداری ۱۳۳
۵-۶- عرصه خدماتی ۱۳۴
۵-۶-۱- فروش محصولات نمایشی ۱۳۴
۵-۶-۲- پارکینگ ۱۳۴
۵-۶-۳- تأسیسات ۱۳۵
۵-۷- عرصه فضای باز ۱۳۵
فصل ششم : مکانیابی و تحلیل سایت
۶-۲- عوامل مؤثر در انتخاب بستر مناسب پروژه ۱۴۱
۶-۲-۱- وسعت و گشایش فضایی ۱۴۱
۶-۲-۲- دسترسی ۱۴۲
۶-۲-۳- همجواری ۱۴۲
۶-۲-۴- ارزشمندی سایت به لحاظ بار فرهنگی ۱۴۲
۶-۲-۶- پوشش گیاهی ۱۴۳
۶-۳- انتخاب بستر مناسب طرح ۱۴۳
۶-۴- مقایسه و انتخاب بهترین گزینه ۱۴۵
۶-۵- تحلیل سایت انتخابی ۱۴۶
فصل هفتم : از ایده تا طراحی
۷-۱- ایده طراحی و روند شکل گیری آن ۱۸۷
۷-۲- ملاحظات سازه ای ۱۶۲
۷-۳- ملاحظات تأسیساتی ۱۶۴
۷-۴- ارائه نقشه ها ۱۶۸
فهرست منابع و مآخذ ۱۶۸
پیوست ۱۷۱