امروزه تاسیس و فعال نمودن موزه به عنوان نهادی که نقش آموزش جامعه را بر عهده دارد، یکی از مهمترین دستاوردهای فرهنگی و ساده ترین و سازنده ترین روش نشر فرهنگ عمومی است.
به هر رو موزه اکنون در جهان معاصر نظام پیچیده ای از انواع تشکیلات، سازمان ها، نهادها، فعالیت ها، تخصص ها، تکنیک ها، راهکارها، دانش ها و شاخه های موزه ای است با کوهی از ادبیات، مفاهیم و فرهنگ اصطلاحات خاص خود و صور نوینی از موزه های تخصصی و مردمی تر مانند باغ- موزه ها، کاخ- موزه ها، پارک- موزه ها، زیست- موزه ها است.
طراحی پروژه موزه گیاه شناسی در شهری با فرهنگ و معماری غنی و با توجه به طبیعت در نگرش افراد جامعه نسبت به تاریخ اثر مطلوبی می گذارد و تعاملی است میان معماران با دیگر افراد جامعه و استفاده هرچه بهتر از طبیعت و منابع طبیعی.
فهرست رساله موزه گیاه شناسی با رویکرد معماری پایدار – ۱۲۹صفحه ورد :
فهرست :
چکیده ۱۰
ساختار رساله ۱۰
فصل اول : کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه ۱۱
۲-۱ بیان مساله تحقیق ۱۱
۳-۱ ادبیات یا پیشینه تحقیق۱۲
۴-۱ اهمیت موضوع ۱۳
۵-۱ اهداف تحقیق ۱۳
۶-۱ سوالات و فرضیه های تحقیق ۱۴
فصل دوم : مبانی نظری
۱-۲ تعریف میراث فرهنگی۱۵
۲-۲ طبقه بندی میراث فرهنگی۱۵
۳-۲ میراث فرهنگی معنوی ۱۶
۴-۲ میراث طبیعی ۱۶
۵-۲ معماری سبز۱۶
۶-۲ تعریف معماری سبز ۱۷
۷-۲ نیاز بشر کنونی به معماری پایدار ۱۸
۸-۲ علل پیدایش معماری پایدار ۱۸
۹-۲ تعاریف ساخت و ساز پایدار۱۹
۱۰-۲ معیارهای سنجش ساختمانهای سبز ۱۹
۱۱-۲ اصول توسعه ساخت و ساز پایدا۲۰
۱-۱۱-۲ استفاده پایدار از منابع زیستی ۲۰
۲-۱۱-۲ استفاده از منابع تجدید ناپذیر ۲۱
۳-۱۱-۲ حفاظت از تنوع زیستی ۲۱
۱۲-۲ کار با اقلیم۲۱
۱۳-۲ استفاده رومی ها از منابع خورشیدی ۲۲
۱۴-۲ احترام به کاربران۲۲
۱۵-۲ احترام به سایت۲۲
۱۶-۲ کل گرایی ۲۳
۱۷-۲ آشنایی با اصول معماری سبز در شهر ۲۳
۱۸-۲ نقش اثر گذاری طبیعت در آثار معماری۲۴
۱۹-۲ نقش سمبل های طبیعت و جهان هستی در نگاه فرمال معماران – ۲۴
۲۰-۲ معماری ، رابطه انسان با طبیعت ۲۵
۱-۲۰-۲ ارتباط انسان با طبیعت(از جنبه عملکردی) ۲۵
۲-۲۰-۲ ارتباط انسان با طبیعت( از جنبه شکلی) ۲۶
۲۱-۲ عناصر طبیعت، سمبل های معماری ۲۶
۲۲-۲ طبیعت در آثار پیشینیان ۲۷
۲۳-۲ طبیعت و معماری معاصر۲۹
۲۴-۲ گیاه شناسی ۳۳
۱-۲۴-۲ تاریخچه گیاه شناسی ۳۳
۲-۲۴-۲ نخستین گیاهان در زندگی بشر ۳۴
۲۵-۲ زیست گیاهی پایه چه علومی است ؟ ۳۴
۱-۲۵-۲ رشته های زیست گیاهی ۳۴
۲۶-۲ انواع مختلف گیاهان ۳۵
۲۷-۲ تاریخچه گیاهان دارویی ۳۶
۲۸-۲ اهمیت کشت و تولید گیاهان دارویی ۳۸
۲۹-۲ اکولوژی گیاهی ۳۹
۱-۲۹-۲ مقدمه ۳۹
۲-۲۹-۲ تعریف جامعه گیاهی ۳۹
۳-۲۹-۲ تعریف جامعه شناسی گیاهی ۳۹
۴-۲۹-۲ صفات بوم شناسی ۴۰
۳۰-۲ عوامل پراکنش گیاهان ۴۰
۳۱-۲ گیاه زینتی ۴۲
۱-۳۱-۲ معیارهای زینتی بودن یک گیاه ۴۲
۲-۳۱-۲ گیاه زینتی در ایران ۴۳
۳۲-۲ روش نام گذاری علمی گیاهان ۴۳
۳۳-۲ روش نام گذاری گونه و جنس ۴۴
۳۴-۲ روش نام گذاری علمی تیره ها ۴۴
۳۵-۲ قوانین بین المللی نام گذاری علمی گیاهان۴۶
۳۶-۲ گلخانه ۴۷
۱-۳۶-۲ اهداف کشت گیاهان گلخانه ای ۴۷
۲-۳۶-۲ انواع گیاهان گلخانه ای ۴۷
۳-۳۶-۲ انواع گلخانه ۴۷
۳۷-۲ تاریخ پیدایش موزه ۴۸
۱-۳۷-۲ تعریف موزه ۴۸
۲-۳۷-۲ موزه در بینش اسلامی۴۹
۳۸-۲ شورای بینالمللی موزهها (I. C. O. M. ) 50
۱-۳۸-۲ معرفی ایکوم ICOM
۳۹-۲ تاریخچه موزه در جهان ۵۱
۱-۳۹-۲ نهادینه شدن موزه ها ۵۲
۴۰-۲ تاریخچه موزه در ایران ۵۳
۴۱-۲ انواع موزه ۵۵
۱-۴۱- ۲موزههای تاریخی ۵۵
۲-۴۱-۲ موزههای علمی ۵۶
۳-۴۱-۲ موزههای تخصصی ۵۶
۴-۴۱-۲ موزههای منطقهای ۵۷
۵-۴۱-۲ موزههای فضای آزاد۵۷
۶-۴۱-۳ بناهای تبدیل شده به موزه ۵۷
۷-۴۱-۲ موزههای جدید ۵۹
۴۲-۲ خاستگاه موزهها و چگونگی ورود به ایران ۵۹
۴۳-۲ طبقهبندی موزههای ایران ۶۰
۱-۴۳-۲ موزههای علوم و فنون۶۰
۲-۴۳-۲ موزههای تاریخی و باستانی ۶۰
۳-۴۳-۲ اکوموزهها ۶۱
۴-۴۳-۲ موزههای هنری و نمایشی ۶۱
۵-۴۳-۲ موزههای مردمشناسی ۶۱
۶-۴۳-۲ موزههای اندیشمندان (خانه هنرمندان) ۶۲
۴۴-۲ مطالعات تطبیقی : معروف ترین موزه های جهان ۶۲
۱-۴۴-۲ موزه باغ گیاه شناسی مینسک در بلاروس۶۲
۲-۴۴-۲ باغ موزه گل و گیاه پاریس ۶۳
۳-۴۴-۲ باغ موزه گیاه شناسی برلین۶۴
۴-۴۴-۲ موزه تاریخ طبیعی و تکنولوژی دانشگاه شیراز ۶۶
۵-۴۴-۲ باغ موزه گیاه شناسی ملی ایران ۶۷
فصل سوم : مطالعات اقلیمی
۱-۳ اقلیم چیست ۶۹
۲-۳ اقلیم شناسی (Climatology) چیست ۷۰
۳-۳ تاریخچه اقلیم شناسی ۷۲
۴-۳ طبقهبندی اقلیمی۷۲
۵-۳ شناخت عوامل اقلیمی۷۲
۶-۳ عوامل تغییر اقلیمی ۷۴
۷-۳ نوسانات درون اقلیم زمین۷۵
۸-۳ مناطق اقلیمی جهان ۷۶
۹-۳ اقلیم های آب و هوایی ایران ۷۸
۱۰-۳ اقلیم ایران ۷۹
۱۱-۳ ویژگی های جغرافیایی استان گیلان ۸۲
۱۲-۳ ویژگی های اقلیمی استان گیلان ۸۳
۱۳-۳ رودها و منایع آبی مهم ۸۵
۱۴-۳ تاریخچه ۸۶
۱-۱۴-۳ گیلان در دوره صفویه و کیاییان ۸۷
۲-۱۴-۳ میزا کوچک خان جنگلی و دکتر حشمت ۸۹
۱۵-۳ انسان شناسی ۹۰
۱-۱۵-۳ گروه های قومی گیلان ۹۰
۲-۱۵-۳ نژاد ۹۱
۳-۱۵-۳ زبان ۹۱
۴-۱۵-۳ زبان ۹۲
۱۶-۳ اقتصاد ۹۳
۱-۱۶-۳ قابلیتهای کشاورزی ومنابع طبیعی استان گیلان۹۳
۲-۱۶-۳ قابلیتهای صنعتی ومعدنی استان گیلان۹۵
فصل چهارم : مطالعات تکمیلی
۱-۴ عرصه بندی موزه ها ۹۶
۲-۴ عرصه معرفی۹۶
۳-۴ عرصه اداری ۹۸
۴-۴عرصه پژوهشی۹۸
۵-۴ عرصه آموزشی ۹۹
۶-۴ عرصه خدمات رفاهی و عمومی ۹۹
۷-۴ عرصه خدمات پشتیبانی ۹۹
۸-۴ استاندارد های طراحی موزه ها ۱۰۲
۹-۴ ارتباطات و دسترسی ها ۱۰۲
۱۰-۴ سیرکلاسیون فضاهای نمایش ۱۰۲
۱-۱۰-۴ مسیر بازدید هدایت شده (مدار گردش اجباری) —- ۱۰۳
۲-۱۰-۴ طرح زنجیره ای ۱۰۳
۳-۱۰-۴ طرح ستاره ای۱۰۴
۴-۱۰-۴ طرح بادبزنی ۱۰۴
۵-۱۰-۴ مسیر بازدید آزاد (مدار گردش اختیاری) ۱۰۴
۱۱-۴ نورپردازی در موزه ها ۱۰۴
۱-۱۱-۴ نورپردازی فضاهای سرویس دهی عمومی ۱۰۴
۲-۱۱-۴ نور پردازی مصنوعی۱۰۵
۳-۱۱-۴ پنجره ی دیواری۱۰۵
۴-۱۱-۴ پنجره ی سقفی ۱۰۵
۵-۱۱-۴ کلرستوریها ۱۰۶
۱۲-۴ اندازه در موزه ها۱۰۶
۱-۱۲-۴ تناسبات انسانی ۱۰۶
۲-۱۲-۴ ارتفاع مناسب برای دیدن۱۰۶
۳-۱۲-۴ اندازه ها و فضای نمایش ۱۰۷
۱۳-۴ نمایش در موزه ها ۱۰۷
۱۴-۴ تاسیسات در موزه ها۱۰۸
۱-۱۴-۴ سیستم های حرارتی و برودتی۱۰۸
۲-۱۴-۴ سیستم برق ۱۰۸
۳-۱۴-۴ تجهیزات نظافت ۱۰۹
۴-۱۴-۴ حفاظت و امنیت ۱۰۹
۵-۱۴-۴ مقابله با سرقت ۱۰۹
۶-۱۴-۴ ایمنی در مقابل آتش ۱۱۰
۱۵-۴ نور ۱۱۰
۱۶-۴ آب و هوا ۱۱۱
۱۷-۴ حشرات ۱۱۲
۱۸-۴ فضاها و دیاگرام روابط فضا ها ۱۱۲
۱-۱۸-۴ تالار ورودی ۱۱۲
۲-۱۸-۴ گالری ها یا تالار نمایش آثار ۱۱۳
۳-۱۸-۴ کف موزه ۱۱۳
۱۹-۴ مصالح پیشنهادی برای مفروش کردن فضاها ۱۱۴
۲۰-۴ کلیات معماری موزه ها ۱۱۵
۲۱-۴ نکاتی در باب معماری موزه۱۱۶
فصل پنجم : نقشه ها و رندرها ۱۱۸
منابع ۱۲۹