رساله مجموعه فرهنگی سینمایی
عنوان رساله : پایان نامه ارشد مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش )
مقدمه و چکیده ای بر رساله مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز
هدف این پژوهش طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی فخر با رویکرد معماری سبز است. در واقع این سینما میعادگاهی برای تعامل و برخورد انسان ها با فرهنگ ها و عقاید مختلف در غالب محصولات سینمایی برتر می باشد. مجموعه فرهنگی سینمایی فخر جایگاه برگزاری این محفل بزرگ فرهنگی و اجتماعی است که می توان با استفاده از الگوی مناسب معماری سبز، جشنواره های سینمایی ملی و بین المللی را به بهترین نحو در آن برگزار نمود.
در واقع پژوهشگر در این پژوهش در پی یافتن مجموعه ای است که کلیه بخش های اصلی و جانبی یک جشنواره بین المللی سینمایی را بتوان در آن اجرا کرد. همچنین بتوان از سالن های سینمایی و دیگر فضاهای فرهنگی- تفریحی مجموعه فرهنگی سینمایی در زمان هایی از سال که جشنواره برگزار نمی شود استفاده کرد؛ طراحی فضایی برای تعامل بین سینما، معماری و فرهنگ که به جای تخریب و تصرف در طبیعت، به دنبال همراهی و استفاده بهینه از طبیعت پیرامون خود باشد. فرایند سبز در زمینه معماری سابقه ای کهن دارد و مصداق آن پی بردن انسان های غار نشین به استفاده از جهت و سمت مناسب غارها، از لحاظ دمای محیط می باشد.
در این راستا سه هدف عمده دنبال می شود:
۱- مطالعه و شناخت نیازهای مربوط به سینماها، ایران و جهان.
۲- شناخت مسائل فرهنگی و اجتماعی تماشاگران و سینماگران و ارائه راهکار مناسب جهت طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی.
۳- استفاده از الگوی مناسب معماری سبز در سینما
با شناخت و تحلیل موارد فوق و با نگاهی به تاریخ سینما و جشنواره های سینمایی و با توجه به سایت انتخابی، سعی شده است بهترین راه حل جهت دستیابی به اهداف پژوهش دنبال شود. در این پروژه فضاها از نظر پذیرش نقشهای عملکردی از انعطاف پذیری ویژهای برخوردار هستند ولی با این وجود هر فضا استقلال کارکردی خود را نیز حفظ کرده و به ایجاد یک فضای زنده و فعال شهری، با تجمیع و کنار هم قرار گرفتن کاربردهای مختلف کمک می نماید. در این ساختمان، هر کاربری، محدوده فضایی تعریف شده و جداگانه ای دارد ولی این محدوده ها به هم مرتبط و متصل هستند. از لحاظ کالبدی، شاخص ترین عنصر این ساختمان دیوارهایی است که ساختمان ها و مسیرهای عبور را از هم جدا می کنند و تعریف کننده فضاهای طرح می باشند.
کلمات کلیدی: معماری، سینما، جشنواره سینمایی، فضا، زمان، طراحی، معماری سبز
فهرست و عناوین موجود در رساله مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز
چکیده ۱
مقدمه ۲
فصل اول: چهارچوب تحقیق
۱-۱- تشریح موضوع ۵
۱-۲- ضرورت انجام پروژه ۶
۱-۲-۱- بیان مسأله اساسی تحقیق ۶
۱-۲-۲- اهداف تحقیق ۷
۱-۲-۳- سؤالات تحقیق ۸
۱-۲-۴- فرضیههای تحقیق ۸
۱-۲-۵- کمبودها ۸
۱-۲-۶- نیازها ۹
۱-۳- کاربردهای پروژه ۹
۱-۳-۱- جشنواره های سالیانه ۹
۱-۳-۲- اکران های مختلف و همزمان چند فیلم ۱۰
۱-۳-۳- برگزاری همایش های مختلف سینمایی ۱۰
۱-۳-۴- تجمع کانون های مختلف سینمایی ۱۰
۱-۳-۵- فعالیت بخشی به اوقات فراغت جوانان ۱۰
۱-۳-۶- تمرکز و اهمیت بخشی به فعالیت های سینمایی ۱۰
۱-۳-۷- برگزاری جشنواره وآئین های قومی، محلی ۱۰
۱-۳-۸- الگوسازی برای استفاده از معماری سبز ۱۱
۱-۴- پیشینه پژوهش ۱۱
۱-۴-۱ پیشینه پژوهش در سطح ملی ۱۲
۱-۴-۲ پیشینه پژوهش در سطح بین المللی ۱۲
۱-۵- نتیجه گیری ۱۲
۱-۵-۱- طراحی یک مجموعه با عنوان مجتمع سینمایی و سینمای تجاری ۱۳
۱-۵-۲- طراحی یک مجموعه با عنوان مجتمع فرهنگی تفریحی ۱۳
۱-۵-۳- کاربردهای جانبی مجموعه ۱۳
فصل دوم: سینما، هنر، معماری
۲-۱- سینما و هنر ۱۶
۲-۱-۱- هنر و تاریخ ۱۷
۲-۱-۲- شش هنر و هنر هفتم ۱۹
۲-۱-۳- تئاتر و سینما ۲۰
۲-۱-۴- موسیقی و سینما ۲۲
۲-۱-۵- معماری و سینما ۲۲
۲-۱-۶- نقاشی و سینما ۲۴
۲-۱-۷- ادبیات و سینما ۲۵
۲-۱-۸- برآیند ۲۶
۲-۲- سینما و معماری ۲۷
۲-۲-۱- فیلم- معماری- سینماگران ۲۷
۲-۲-۲- فیلم- معماری- معماران ۳۰
۲-۲-۳- فیلم- معماری- تجربیات معماران ۳۳
۲-۲-۴- معماری و سینما: انجمن معماری– لندن ۳۴
۲-۲-۵- تفاوت فیلم و معماری ۳۵
۲-۲-۶- معماری– سینما ۳۶
۲-۲-۷- معماری سینما ۳۷
۲-۲-۸- معماری – سینما – تفاوت ها ۳۸
۲-۲-۹- معماران – سینماگران ۳۸
۲-۲-۱۰- معماری و فیلم – سخن آخر ۳۹
فصل سوم : سینما در جهان و ایران
۳-۱- تاریخچه سینمای جهان ۴۲
۳-۱-۱- اختراع سینما ۴۲
۳-۱-۱-۱- پانوراما ۴۲
۳-۱-۱-۲- دیوراما ۴۲
۳-۱-۱-۳- فانوس خیال ۴۳
۳-۱-۱-۴- نقاشی های متحرک ۴۲
۳-۱-۱-۵- اتاق تاریک ۴۳
۳-۱-۱-۶- عکاسی ۴۴
۳-۱-۱-۷- تصاویر متحرک ۴۴
۳-۱-۱-۸- ادیسون ۴۴
۳-۱-۱-۹- سینما توگراف لوئی مرها ۴۵
۳-۱-۲- سینمای اولیه ۴۵
۳-۱-۳- استودیو ۴۶
۳-۱-۴-سالن های بعدی سینما ۴۶
۳-۱-۵- پیدایش تلویزیون ۴۷
۳-۲- تاریخچه سینمای ایران ۴۷
۳-۲-۱- سابقه هنرهای نمایشی در ایران ۴۷
۳-۲-۲- تکیه دولت اولین آمفی تئاتر ایرانی ۴۸
۳-۲-۳- ورود سینما به ایران ۴۹
۳-۲-۴- نخستین سالن سینما در ایران ۵۰
۳-۲-۵- سینما عمومی می شود ۵۰
۳-۲-۶- آغاز فعالیت فیلمبرداری ۵۱
۳-۲-۷- رونق سینماداری در ایران ۵۱
۳-۲-۸- تولید فیلم ایرانی ۵۱
۳-۲-۹- سینمای ناطق در ایران ۵۲
۳-۲-۱۰- نخستین فیلم ناطق ایرانی ۵۲
۳-۲-۱۱- آغاز کار دوبله در ایران ۵۲
۳-۲-۱۲- فراگیر شدن سالن های سینما در ایران ۵۲
۳-۲-۱۳- پیدایش تلویزیون در ایران ۵۴
۳-۳- مشکلات سینمای ایران ۵۵
۳-۳-۱- وجوه مختلف بحران در سینمای ایران ۵۵
۳-۳-۱-۱- از دست دادن مخاطب ۵۶
۳-۳-۱-۲- ضعف و نبود سرمایه گذاری ۵۶
۳-۳-۱-۳- بیکاری و بطالت عمر و استعداد دست اندر کاران سینما ۵۷
۳-۳-۱-۴- کیفیت پایین و عدم وجود عمق وتنوع در محصولات سینمایی ۵۷
۳-۳-۱-۵- نابسامانی وضعیت سالن های نمایش ۵۸
۳-۳-۱-۶- ریشه یابی بحران در صنعت سینمای ایران ۵۹
۳-۳-۱-۷- موانع ساختاری توسعه سینما در ایران ۵۹
۳-۳-۱-۸- تکنولوژی عقب افتاده ۶۰
۳-۳-۱-۹- ظرفیت و توان محدود ۶۱
۳-۳-۱- ۱۰- ضرورت توجه و اقدام عاجل برای خروج سینمای ایران از بحران ۶۲
۳-۴- عملکرد اقتصادی سینمای ایران در یک دوره ده ساله ۶۶
فصل چهارم : سینما – اجتماع – فرهنگ
۴-۱- بررسی کارکردهای اجتماعی- فرهنگی سینما ۷۰
۴-۱-۱- اهمیت ارتباط اجتماعی ۷۰
۴-۱-۲- رسالت ها و وظایف وسایل ارتباط جمعی ۷۰
۴-۱-۳- سینما بعنوان یک وسیله ارتباط جمعی ۷۲
۴-۱-۳-۱- سینما و تئاتر ۷۴
۴-۱-۴- زبان سینما بعنوان زبان بین المللی و تأثیر گذار ۷۵
۴-۱-۵- سینما بعنوان زبان اجتماعی فرهنگی خاص یک قوم ۷۵
۴-۲- بررسی جنبه های مختلف سینما ۷۶
۴-۲-۱- سینما و روایت ۷۶
۴-۲-۲- سینما بعنوان هنر ۷۶
۴-۲-۳- نشانه ها و دلالت در سینما ۷۸
۴-۲-۴- سینما و زمان ۷۹
۴-۲-۵- سینما و حرکت ۸۰
۴-۲-۶- سینما و نور ۸۱
۴-۲-۷- سینما و معماری ۸۱
۴-۲-۸- سینما و واقعیت ۸۲
۴-۲-۹- سینما و صنعت ۸۴
۴-۲-۱۰- سینما و اقتصاد ۸۵
۴-۲-۱۱- سینما و سیاست ۸۵
فصل پنجم : سالن های سینما
۵-۱- تاریخچه سالن های سینما در جهان ۸۸
۵-۱-۱- خانه و شکل یک نوع ساختمان جدید ۸۸
۵-۱-۲- از بازار مکاره تا مکان های خیال انگیز ساختمان هایی برای نمایش فیلم ۸۸
۵-۱-۳- تأثیر فضای باز در سینما ۹۰
۵-۱-۴- سبک آرت دکو – مکان هایی رویایی تا مکان های جریان مند ۹۱
۵-۱-۵- مدرنیسم و سینما ۹۳
۵-۱-۶- اکسپرسیونیسم – فیلم ومعماری ۹۶
۵-۱-۷- سینمای مدرن – معماری نور و جریان ۹۸
۵-۱-۸- سینمای انتهای قرن بیستم ۹۹
۵-۱-۹- سینمای آموزشی – موزه ها – سینمای آیماکس ۱۰۱
۵-۱-۱۰- آینده ۱۰۳
۵-۲- تاریخچه سالن های سینما در ایران ۱۰۴
۵-۳- تاثیر تکامل سینما بر سالن های نمایش جهان ۱۰۹
۵-۳-۱- سینماهای چند سالنی یا مالتی پلکس ۱۱۱
۵-۳-۱-۱- تاریخچه مالتی پلکس ۱۱۱
۵-۳-۱-۲- معماری مالتی پلکس ۱۱۲
۵-۳-۱-۳- آپارات خانه در مالتی پلکس ها ۱۱۴
۵-۳-۱-۴- ایمنی در مالتی پلکس ها ۱۱۴
۵-۳-۱-۵- سینما یک تفرجگاه عمومی ۱۱۵
۵-۳-۱-۶- تحولات فنی در زمینه نمایش فیلم ۱۱۵
فصل ششم : استانداردهای سینما
۶-۱- تکنیک سینما ۱۱۹
۶-۱-۱- محل استقرار ساختمان ۱۱۹
۶-۱-۲- دستورالعمل ساخت و مدیریت سالن ها ۱۲۰
۶-۲- تعاریف پایه ۱۲۲
۶-۲-۱- سیستم نمایش نرمال ۱۲۲
۶-۲-۱-۲- سیستم نمایش اسکوپ ۱۲۲
۶-۲-۱-۳- زوایای دید ۱۲۲
۶-۲-۱-۴- سطح سرانه ۱۲۲
۶-۲-۱-۵- حجم سرانه ۱۲۲
۶-۲-۱-۶- فضاهای ضروری ۱۲۲
۶-۲-۱-۷- فضای مجاز .۱۲۲
۶-۲-۱-۸- کمیسیون نظارت ۱۲۳
۶-۲-۱-۹- زوایای تابش ۱۲۳
۶-۲-۲- سالن نمایش سینما ۱۲۴
۶-۲-۲-۱- فرم سالن ۱۲۴
۶-۲-۲-۲- زوایای مطلوب برای سالن نمایش ۱۲۶
۶-۲-۳- دید ۱۲۷
۶-۲-۳-۱- فواصل دید ۱۲۹
۶-۲-۳-۲- زوایای تابش و فاصله پروژکتور نسبت به پرده ۱۳۱
۶-۲-۳- سقف ۱۳۴
۶-۲-۴- کف ۱۳۵
۶-۲-۵- بالکن ۱۳۶
۶-۲-۶- چیدمان صندلی ها در سالن
فصل ششم
۶-۲-۸- انحناء ردیف های صندلی ۱۳۹
۶-۲-۹- ابعاد و فواصل صندلی تماشاگران ۱۳۹
۶-۲-۹-۱- شرایط صندلی های چرخدار برای معلولین ۱۴۴
۶-۲-۱۰- راهروهای سالن نمایش ۱۴۴
۶-۲-۱۱- ورودی ها و خروجی های سالن نمایش ۱۴۸
۶-۲-۱۲- پرده نمایش ۱۵۴
۶-۲-۱۲-۱- پرده عریض ۱۵۶
۶-۲-۱۲-۲- سینماسکوپ ۱۵۶
۶-۲-۱۲-۳- سیستم های ۷۰ میلیمتری ۱۵۷
۶-۲-۱۲-۴- ایماکس Imax 157
۶-۲-۱۲-۵- سینه راما Cinerama 157
۶-۲-۱۲-۶- سیرکلوراما ۱۵۸
۶-۲-۱۳- ابعاد پرده سینما ۱۵۸
۶-۲-۱۳-۱- نسبت ابعاد پرده های سالن نمایش ۱۵۸
۶-۲-۱۳-۲- انحنا پرده ۱۵۹
۶-۲-۱۳-۳- خمیدگی پرده ۱۶۰
۶-۲-۱۳-۴- محل پرده ۱۶۱
۶-۲-۱۴- سایر ملاحظات در سالن نمایش ۱۶۳
۶-۲-۱۵- آکوستیک ۱۶۴
۶-۲-۱۵-۱- نحوه تنظیم اکوستیک ۱۷۱
۶-۲-۱۶- سالن انتظار ۱۷۲
۶-۲-۱۷- اتاق پروژکتور و ملحقات آن ۱۷۵
۶-۲-۱۸- ورودی سینما ۱۷۷
۶-۲-۱۹- گیشه بلیط فروشی ۱۷۸
۶-۲-۲۰- سرویس های بهداشتی ۱۷۹
۶-۲-۲۱- فضاهای اداری ۱۸۰
۶-۲-۲۲- انبار و اتاق تاسیسات ۱۸۱
۶-۲-۲۳- فضاهای ارتباطی ۱۸۱
۶-۲-۲۴- پارکینگ های سینما ۱۸۷
۶-۲-۲۵- بوفه و رستوران ۱۸۹
۶-۲-۲۶- طراحی تالارها ۱۹۰
۶-۲-۲۶-۱- حجم ۱۹۰
۶-۲-۲۶-۲- شکل ۱۹۱
۶-۲-۲۶-۳- پخشایی ۱۹۲
۶-۲-۲۶-۴- مدت واخنش ۱۹۳
۶-۲-۲۶-۵- اکوستیک در تالار ۱۹۳
۶-۲- ۲۷- تجهیزات تالار ۱۹۴
۶-۲-۲۷-۱- تجهیزات و روشنایی ۱۹۴
۶-۲-۲۷-۲- تجهیزات صوتی ۱۹۴
۶-۲-۲۷-۳- انواع پرده ۱۹۴
۶-۲-۲۷-۴- آکوستیک در تالار کنسرت ۱۹۵
۶-۲-۲۷-۵- روش محاسبی میزان صوت مورد نیاز تالارهای همایش ۱۹۶
فصل هفتم : معماری سبز
۷-۱- معماری سبز ۲۰۰
۷-۲- تاریخچه توسعه پایدار ۲۰۲
۷-۲-۱- توسعه پایدار و معماری ۲۰۳
۷-۲- ۲-جایگاه معماری پایدار و سبز در سیر اندیشه معماری ۲۰۳
۷-۳- کلیات و اهداف معماری سبز ۲۰۴
۷-۳-۱- نگاهی به اصول معماری سبز ۲۰۵
۷-۳-۱- ۱- اصل اول: حفاظت از انرژی ۲۰۵
۷-۳-۱-۲- اصل دوم: کار با اقلیم ۲۰۶
۷-۳-۱-۳- اصل سوم: کاهش استفاده از منابع جدید ۲۰۶
۷-۳-۱-۴- اصل چهارم: احترام به کاربران ۲۰۶
۷-۳-۱-۵- اصل پنجم: احترام به سایت ۲۰۷
۷-۳-۱-۶- اصل ششم: کل گرایی ۲۰۷
۷-۳-۲- دستور العمل اجرایی معماری سبز ۲۰۷
۷-۳-۳- مصالح سبز ۲۰۷
۷-۳-۴- طرح پیشنهادی در رابطه با اصول معماری پایدار و سبز و معایب آن ۲۰۸
۷-۳-۵- نمونه ای از کاربرد نانو در ساختمان سبز ۲۰۸
۷-۴- نمونه هایی از تکنولوژی سبز در ساختمانهای سبز ۲۱۳
۷-۴-۱- برج فانوس دریایی ۲۱۳
۷-۴-۱-۱- کلیسای جوبیلی ۲۱۴
۷-۴-۱-۲- تخم هوشمند ۲۱۶
۷-۴-۱-۳- مجتمع سبز سنگاپور ۲۱۶
۷-۴-۱-۴- برج شیکاگو ۲۱۷
۷-۴-۱-۵- برج مسکونی فارو در هلند ۲۱۸
۷-۴-۱-۶- برج ادیت در سنگاپور ۲۱۹
۷-۴-۱-۷- برج اسپینکر، انرژی از پیاده روه ۲۲۰
۷-۴-۱-۸- نتیجه گیری ۲۲۱
۷-۴-۲- ساختمان کاونسیل هاوس دو CH2، نمونه ای برجسته در معماری سبز
فصل هشتم : مصادیق و نمونه های موردی
۸-۱- بررسی نمونه های خارجی ۲۳۱
۸-۱-۱- کاخ جشنواره کن ۲۳۱
۸-۱-۱-۱- بررسی فضاهای کاخ جشنواره ها ۲۳۱
۸-۱-۲- مجموعه سینمایی آیمکس لندن ۲۴۳
۸-۱-۳- مجتمع سینمایی یوفا ۲۴۶
۸-۱-۴- مرکز سینمای تجربی (گیسو و مژگان حریری- ۱۹۹۹) ۲۴۹
۸-۲- نمونه های داخلی ۲۵۰
۸-۲-۱- سینما آزادی: (بابک شکوفی) ۲۵۰
۸-۲-۲- پردیس سینمایی ملت (کاترین اسپریدف و رضا دانشمیر) ۲۵۴
فصل نهم : مطالعات زمینه ای
۹-۱- مشخصات جفرافیایی ۲۶۱
۹-۱-۱- مقدمه ۲۶۱
۹-۱-۲- وضعیت جغرافیایی استان گلستان ۲۶۱
۹-۱-۳- مختصات جغرافیایی استان گلستان ۲۶۲
۹-۱-۴- موقعیت طبیعی شهر گرگان ۲۶۲
۹-۱-۵- موقعیت و وسعت شهر گرگان ۲۶۲
۹-۱-۶- مطالعات تاریخی گرگان ۲۶۳
۹-۲- مشخصات اقلیمی ۲۶۶
۹-۲-۱- مقدمه ۲۶۶
۹-۲-۲- وضعیت اقلیمی گرگان ۲۶۶
۹-۲-۲-۱- دما ۲۶۷
۹-۲-۲-۲- بارندگی ۲۶۷
۹-۲-۲-۳- باد ۲۶۸
۹-۳- روش و اصول کلی طراحی ۲۶۸
۹-۴- بررسی سایت پروژه ۲۶۹
۹-۴-۱- معرفی سایت ۲۶۹
۹-۴-۱-۱- مکان یابی سایت مجموعه ۲۶۹
۹-۴-۱-۲- دلایل انتخاب سایت ۲۶۹
۹-۴-۱-۳- عوامل تأثیر گذار در سایت ۲۶۹
۹-۴-۲- آنالیز اقلیمی سایت ۲۷۱
۹-۴-۳- آنالیز سایت ۲۷۲
۹-۴-۴- بررسی آلودگی صوتی ۲۷۳
۹-۴-۵- بررسی ورودی ها ۲۷۳
فصل دهم : مبانی طرح
۱۰-۱- برنامه طرح ۲۷۶
۱۰-۱-۱- مقیاس و ریخت شناسی ۲۷۶
۱۰-۱-۲- نشانه شناسی و سلسله مراتب ۲۷۶
۱۰-۱-۳- سبک معماری ۲۷۶
۱۰-۲- کانسپتهای طرح ۲۷۷
۱۰-۲-۱- انعطاف پذیری و حرکت ۲۷۷
۱۰-۲-۲- چند بعدی بودن ۲۷۷
۱۰-۲-۳- لایه مندی ۲۷۸
۱۰-۲-۴- نور ۲۷۸
۱۰-۳- سازه ۲۷۹
۱۰-۳-۱- جنس مصالح ۲۷۹
۱۰-۴- نوع و سیستم تأسیسات ۲۷۹
۱۰-۴-۱- موتور خانه حرارتی (طبیعی) ۲۸۱
۱۰-۵- برنامه فیزیکی مجموعه ۲۸۳
۱۰-۶- کانسپت های طرح … ۲۸۴
۱۰-۷- کانسپت نهایی ۲۸۸
فصل یازدهم: مدارک طرح ۲۹۲
چکیده انگلیسی
”رساله طراحی مجموعه فرهنگی سینمایی با رویکرد معماری سبز “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”8252″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
حجم فایل : ۱۳MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه : ۳۰۱