هدف این بحث بررسی مفهوم مراکز فرهنگی و اهمیت وجود آن در پرورش فکری و اخلاقی جوانانی است که بخش زیادی از جمعیت جامعه امروزی را به خود اختصاص دادند. ضرورت تحقیق به آن دلیل است که علیرغم اهمیت جایگاه مراکز فرهنگی و تأثیر آن در ساختار فضایی و اجتماعی شهرسازی امروزی، در ایجاد هدف و انگیزه و پرورش فکری جوانان نیز مورد استفاده قرار میگیرد.
مراکز فرهنگی در اکثر جوامع شهری دنیا به ویژه در جوامعی که مفهوم دموکراسی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش معتبر است، سوژه ای شناخته شده و مرسوم میباشد. مرکز فرهنگی به مفهوم عام آن، محلی متعلق به مردم شهر و جدا از تشکیلات اداری شهرداری است که به منظور حضور شهروندان و حیات اجتماعی طراحی می شود.
منطقه ۲۲ تهران اکنون غربی ترین حد شهر تهران به حساب می آید. این منطقه در میان سایر مناطق شهر تهران منطقه ای به نسبت جوان و نوساز میباشد و مورد هجوم ساخت و سازهای جدید در سطح منطقه قرار گرفته است. از این رو این منطقه مکان مناسبی برای طراحی مراکز فرهنگی و ایجاد بستری برای رشد و نمو جوانان و بهره گیری از توانایی های آنان در جهت کارآفرینی و پیشرفت هرچه بیشتر کشور است.
در این بحث به بررسی تعاریف و ویژگی های مراکز فرهنگی، جوان و کارآفرینی و…. میپردازیم و در آخر با بیان ویژگی های منطقه ۲۲ ، سایت موردنظر را در این منطقه طراحی خواهیم نمود.
فصل اول- موضوع طرح ۱
۱-۱- بیان مساله ۲
۱-۲-پیشینه تحقیق ۳
۱-۳-اهداف تحقیق ۴
۱-۳-۱-اهداف اصلی ۴
۱-۳-۲-اهداف فرعی ۴
۱-۳-۳-فرضیه یا سوالات کلیدی تحقیق ۴
۱-۴-روش تحقیق ۴
فصل دوم:مفاد بنیادین ۶
۲-۱- جوان ۷
۲-۱-۱-تعریف جوان ۷
۲-۱-۲-جوان و رهیافتهای آن ۸
۲-۱-۳-ویژگیهای جوان ۱۰
۲-۱-۳-۱- استقلالطلبی ۱۰
۲-۱-۳-۲- پرخاشگری ۱۰
۲-۱-۳-۳- برتریجویی ۱۱
۲-۱-۳-۴- احساس خلا ۱۱
۲-۱-۴-بحرانهای جوان ۱۲
۲-۱-۴-۱-بحران شخصیت یا هویت ۱۲
۲-۱-۴-۲- بحران روابط اجتماعی ۱۳
۲-۱-۴-۳-بحران خانواده ۱۳
۲-۱-۴-۴- بحران جنسی ۱۳
۲-۱-۴-۵- بحران کار ۱۳
۲-۱-۴-۶- بحران شناسایی ۱۳
۲-۱-۴-۷- بحران الگوگریزی و الگوپذیری ۱۴
۲-۱-۵- راهکارهای ارتباط با جوان ۱۵
۲-۱-۵-۱- درک موقعیت جوان ۱۵
۲-۲-۵-۲-شناخت نیازهای جوان و برآوردن آن ۱۵
۲-۲-۵-۳-سخن گفتن با جوان ۱۶
۲-۲-۵-۳-۱-سخن گفتن آمرانه و خشن ۱۶
۲-۲-۵-۳-۲-سخن گقتن اخلاق گرایانه ۱۶
۲-۲-۵-۳-۳-سخن گفتن از موضع همه چیزدان و علامه ۱۷
۲-۲-۵-۳-۴-سخن گفتن انتقادگرایانه ۱۷
۲-۲-۵-۴-شنیدن سخن جوان ۱۷
۲-۱-۶-تاثیر محیط و معماری بر رفتار و اخلاق جوان ۱۹
۲-۲-قرارگاه های رفتاری ۲۳
۲-۲-۱-تعریف قرارگاه های رفتاری ۲۳
۲-۲-۲-عناصر تشکیل دهنده یک قرارگاه رفتاری ۲۵
۲-۲-۳-حریم قرارگاه یا مکانهای رفتاری ۲۶
۲-۲-۴-اثر قرارگاه های رفتاری بر رفتار افراد ۲۶
۲-۳-هویت فرهنگی ۲۷
۲-۳-۱-تعریف فرهنگ ۲۷
۲-۳-۲-تعریف هویت ۲۸
۲-۳-۳-رابطه فرهنگ و هویت ۳۰
۲-۴- مرکز فرهنگی ۳۲
۲-۴-۱-پیشینه مراکز فرهنگی ۳۲
۲-۴-۱-۱- فرهنگسرا در یونان و روم ۳۲
۲-۴-۱-۲- فرهنگسرا در اروپا ۳۳
۲-۴-۱-۳- مراکز فرهنگی در ایران ۳۴
۲-۵-خلاقیت ۳۶
۲-۵-۱-تعریف خلاقیت ۳۶
۲-۵-۲-روانشناسی خلاقیت ۳۸
۲-۵-۳-روشهای فردی برای برانگیختن خلاقیت ۳۹
۲-۵-۴-شیوه های گروهی برای پرورش خلاقیت ۴۰
۲-۵-۴-۱-روش طوفان فکری(یا بارش مغزی ۴۰
۲-۵-۴-۲-روش گوردن ۴۰
۲-۵-۵-عوامل موثر در رشد خلاقیت ۴۱
۲-۵-۶-الگوهای پرورش خلاقیت ۴۳
۲-۵-۷-ویژگی های شخصیتی افراد خلاق ۴۷
۲-۵-۸-راههای ترویج فرهنگ خلاقیت و نوآوری ۵۳
۲-۶-اوقات فراغت ۵۹
۲-۶-۱-چشم اندازها و نظریه های فراغت ۵۹
فصل سوم-نمونه موردی ۶۲
۳-۱-نمونه موردی داخلی ۶۳
۳-۱-۱-مرکز فرهنگی استاد فرشچیان اصفهان ۶۳
۳-۱-۱-۱- ایدههای طراحی ۶۳
۳-۱-۱-۲- هندسه ۶۴
۳-۱-۱-۳-حضور آب ۶۵
۳-۱-۲- مرکز فرهنگی دزفول ۶۶
۳-۱-۲-۱- ایدههای طراحی ۶۶
۳-۱-۲-۲- طراحی نما ۶۷
۳-۲- نمونه موردی خارجی ۶۹
۳-۲-۱- مرکز فرهنگی حیدرعلی اَف آذربایجان ۶۹
۳-۲-۱-۱- فرم و حجم بنا ۶۹
۳-۲-۱-۲- طراحی سازه ۷۱
۳-۲-۱-۳- مصالح برگزیده ۷۱
۳-۲-۱-۴- معماری فضای داخلی مجموعه ۷۲
۳-۲-۲- مرکز فرهنگی گوآنگجوی چین ۷۳
۳-۲-۳- مرکز فرهنگی آگورا در هلند ۷۴
۳-۲-۴- مرکز فرهنگی دیکونستلینی در هلند ۷۵
۳-۳- نتیجهگیری ۷۶
فصل چهارم- معرفی سایت ۷۷
۴-۱-بررسی موقعیت جغرافیایی شهرتهران ۷۸
۴-۲-تاریخچه شهر تهران ۸۰
۴-۳-توپوگرافی تهران ۸۲
۴-۴-منطقه ۲۲ تهران ۸۳
۴-۴-۱-سابقه پیدایش منطقه ۲۲ ۸۳
۴-۴-۲-ویژگی های جغرافیایی منطقه ۲۲ ۸۵
۴-۴-۳-ویژگی های زیست محیطی و اقلیمی منطقه ۲۲ ۸۶
۴-۴-۴-آب و هوای منطقه ۲۲ ۸۷
۴-۴-۴-۱-تابش آفتاب ۸۷
۴-۴-۴-۲-دما ۸۸
۴-۴-۴-۳-بارش ۸۸
۴-۴-۴-۴-رطوبت ۸۹
۴-۴-۴-۵-باد ۸۹
۴-۴-۴-۶-جهت استقرار ساختمان ۸۹
۴-۴-۵-ویژگی های معماری منطقه ۲۲ ۹۰
۴-۴-۶-پروژه های شاخص منطقه ۲۲ ۹۱
۴-۴-۶-۱-تاثیرات زیست محیطی دریاچه و پارک چیتگر ۹۱
۴-۴-۶-۲-گروه بندی کاربری ها در منطقه و ناحیه (طرح تفضیلی ۹۲
۴-۴-۶-۳- کاربری ها ۹۳
۴-۴-۶-۴- شریانهای منطقه ۹۳
۴-۴-۶-۵-دریاچه مصنوعی شهدای خلیج فارس(چیتگر ۹۴
۴-۴-۶-۵-۱-دریاچه چیتگر بعد از آبگیری ۹۴
۴-۴-۶-۵-۲-اهداف شکلگیری منطقه از طریق ایجاد و ارتقا قابلیتهای تفریحی تفرجی ۹۵
۴-۴-۶-۵-۳-مشخصات دریاچه ۹۶
۴-۴-۶-۵-۴-منابع تامین آب دریاچه ۹۶
۴-۴-۶-۵-۵-تاثیرات زیست محیطی ۹۷
۴-۴-۶-۵-۶-جاذبه های تفریحی-توریستی ۹۷
۴-۴-۶-۵-۷-مزیت های اقتصادی – اجتماعی ۹۷
۴-۴-۶-۵-۸-موقعیت دریاچه ۹۸
۴-۵-موضوعیت پروژه ۹۹
فصل پنجم- طراحی ۱۰۱
گفتار یکم- مبادی پروژه ۱۰۲
۵-۱-مراحل طرح ۱۰۲
۵-۱-۱-روند طراحی و نحوه چیدمان ۱۰۲
۵-۱-۲-ایده های تاثیرگذار در طراحی ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-عناصر طبیعی در مجاورت طرح ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۱-دریاچه چیتگر ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۱-۱-منابع تامین آب دریاچه ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۱-۲-جزایر دریاچه ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۱-۳-عناصر و فضاهای دریاچه شهدای خلیج فارس ۱۰۳
۵-۱-۲-۱-۲-فضای سبز پارک چیتگر ۱۰۷
۵-۱-۲-۱-۲-۱-شناخت کلی محیط طبیعی چیتگر ۱۰۸
۵-۱-۲-۱-۲-۲-پوشش درختی و درختچه های پارک جنگلی چیتگر ۱۰۸
۵-۱-۲-۱-۲-۳-امکانات پارک و طرح های آتی آن ۱۰۹
۵-۱-۲-۲-مفاهیم فلسفه ای و اندیشه ای ۱۱۰
گفتاردوم- معرفی طرح نهایی ۱۱۲
۵-۲-روند شکل گیری حجم ۱۱۲
۵-۲-۱-سیستم سازه ای و دیاگرام های سازه ای طرح ۱۱۴
۵-۲-۲-سیستم های تاسیساتی و دیاگرام های تاسیساتی طرح ۱۱۶
۵-۳-دستاوردهای پژوهش ۱۱۶
پیوستها ۱۱۷
فهرست منابع و مآخذ ۱۱۸
چکیده انگلیسی ۱۲۳