مقصود اصلی از پژوهش حاضر، ارائه طراحی باغ- فرهنگسرای هنرهای بومی جهت زنده نگه داشتن فرهنگ غنی استان مازندران و بالا بردن کیفیت کالبدی منطقه میباشد. رهنمودها و معیارهای طراحی معماری باغ- فرهنگسرای هنرهای بومی جهت معرفی فرهنگ و هنر به ویژه در مراسم و اعیاد این منطقه و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی و فروش محصولات بومی میباشد. در طراحی مجموعه سعی بر آن بوده تا از روشهای باغ سازی دوره صفویه که نمونهای از آن در شهرستان بهشهر موجود میباشد و معماری بومی منطقه استفاده شود. همچنین از عناصری مانند پیوستگی بصری، محصوریت بصری، تضاد و تنوع، دید، خروجی و ورودی، منظرسازی که حس مکان و تعلق را افزایش میدهند نیز استفاده شده است. در طراحی کالبد فرهنگسرا سعی بر آن بوده یادآور ارزشهای فرهنگ ایرانی و معماری بومی منطقه باشد و بتواند پاسخگوی نیاز های آن باشد.
برای انجام مطالعات میدانی، چند فرهنگسرا در ایران و جهان با توجه به شرایط محیطی و نوع معماری بررسی گردید و پس از تحلیل ، مقایسه و جمع بندی نتایج به دست آمده از مطالعات نظری و میدانی، طرح
مورد نظر ارائه گردیده است. در ساختمان طراحی شده در این پایان نامه از معماری سنتی بهره گرفته شده است و نمادهای فرهنگی معماری گذشته مانند جلوخان، حیاط مرکزی، نمای ساده و بدون تزئینات در بیرون و … در آن رعایت شده است. این فرهنگسرا به شکل مجموعه ای از ساختمان های کوچک و کم ارتفاع در اطراف یک حیاط ساخته شده و این موضوع از معماری سنتی ایران و حیاط مرکزی اقتباس شده که ساختمان های اطراف به آن دید کامل یا نیم نگاهی دارند. استفاده از رنگها و سقفهای شیبدار و تمامی این موارد به عنوان نماد
فرهنگی و نشانه در ذهن بیننده باقی میماند و باعث ایجاد حس تعلق میشود.
فصل اول:کلیات تحقیق
۱- ۱- ضرورت طرح
۲ ۱-۲- بیان مسئله
۲ ۱-۳- فرضیه ها
۳ ۱-۴- اهداف تحقیق
۴ ۱-۵- پرسشهای تحقیق
۴ ۱-۶- جنبۀ نوآوری وجدید بودن تحقیق
۴ ۱-۷- روش تحقیق
۴ ۱-۸- پیشینه تحقیق
فصل دوم:شناخت موضوع طراحی
۲- ۱- معماری و فرهنگ
۷ ۲- ۱- ۱- فرهنگ چیست؟
۷ ۲- ۱- ۱- ۱- پیشینه واژه فرهنگ
۸ ۲- ۱- ۱-۲- ریشه واژه فرهنگ
۹ ۲- ۱- ۱-۳- معتای امروزی واژه فرهنگ از نظر بعضی از صاحب نظران
۰ ۱ ۲- ۱-۲- رابطه فرهنگ و معماری
۱ ۱ ۲- ۱-۳- کارکرد و مظاهر فرهنگ در معماری
۲ ۱ ۲- ۱-۴- الگوهای فرهنگی و نمودهای معماری
۶ ۱ ۲- ۱-۵- ارتباط بین الگوهای فرهنگی و معماری
۶ ۱ ۲- ۱-۵- ۱- اهمیت مفهوم شکل و فرم در معماری
۲۱ ۲- ۱-۵-۲- عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری
۲۱ ۲- ۱-۶- انحطاط معماری ایران
۲۲ ۲-۲- حس مکان
۲۴ ۲-۲- ۱- معنای حس مکان
۲۴ ۲-۲-۲- ارتباط بین فرهنگ و ایجاد حس مکان
۲۷ ۲-۲-۳- اهمیت حس مکان در ارتقای کیفیت فضای معماری
۲۷ ۲-۲-۴- عوامل شکل دهنده حس مکان
۲-۲-۴- ۱- عوامل موثر در تقویت حس مکان
۳۲ ۲-۳- باغ سازی
۳۴ ۲-۳- ۱- باغ ایرانی
۳۴ ۲-۳- ۱- ۱- پیشینه تاریخی باغ در ایران
۳۵ ۲-۳- ۱-۲- ساختار و عناصر باغ ایرانی دردوران باستان
۳۶ ۲-۳- ۱-۳- انواع باغ های ایرانی
۳۹ ۲-۳- ۱-۴- اصول طراحی باغ ایرانی
۴۲ ۲-۳- ۱-۵- هماهنگی و سازگاری معماری و طبیعت
۴۵ ۲-۳- ۱-۶- ورودی در باغ ایرانی
۴۵ ۲-۳-۲- بررسی نقش باغ سازی در ارتقاء حس مکان در معماری و باغ سازی سنتی ایرانی
۴۸ ۲-۴- معماری و هنر در مازندران
۴۹ ۲-۴- ۱- هنرهای بومی و سنتی مازندران
۴۹ ۲-۴-۲- معماری سنتی و بومی مازندران
۵۰ ۲-۴-۳- باغ سازی در مازندران
۵۴ ۲-۴-۳- ۱- ویژگیهای باغسازی مازندران باتأکید بر عصر صفویه
۵۵ ۲-۵- نتیجه گیری
فصل سوم:نمونه موردی
۳- ۱- فرهنگسرای خاوران (جوان
۶۳ ۳-۲- فرهنگسرای نیاوران
۷۰ ۳-۲- ۱- بررسی از نظر اقلیم
۷۴ ۳-۲-۴- حیاط مرکزی
بخش اداری ۸۲ ۸۳
سالن گوشه
مجسمه ها
۸۴ ۳-۳- فرهنگسرای ملل (امیرکبیر
ی ۳-۳- ۱- تاریخچه عمارت قیطریه
۸۷ ۳-۴- مرکزملی هنر و فرهنگ ژرژ پمپیدو (Pompidou Georges Centre)
۸۸ ۳-۴- ۱- تاریخچه
۸۹ ۳-۴-۲- مشخصات ساختمان
مجموعه فرهنگی ژان ماری تجیبائو(Centr Cultural Tjibaou Marie-jean)
۹۴ ۳-۵- ۱- معرفی سایت پروژه (شبه جزیره نیوکالدونیا)
۹۶ ۳-۵-۲- مسابقه طراحی
۹۷ ۳-۵-۳- تبدیل سازههای بومی به های تک- تک لایه ای
۹۸ ۳-۵-۴- فضای داخلی
۹۹ ۳-۶- معبد و موزه آکشاردهام (Museum and Temple Akshardham)
۱ ۰ ۱ ۳-۶- ۱- تاریخچه ساخت بنا
۱ ۰ ۱ ۳-۶-۲- طرح ساختمان
۲ ۰ ۱ ۳-۷- نتیجه گیری
فصل چهارم: برنامه فیزیکی، ضوابط واستانداردها
۴- ۱- مطالعه و تعیین عناصر اصلی مجموعه
۸ ۰ ۱ ۴-۲-حوزه اداری
۹ ۰ ۱ ۴-۲- ۱- اتاق مدیریت
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۲- اتاق منشی
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۳- اتاق معاون
۰ ۱ ۱ ۴-۲-۴- اتاق کارمندان
اتاق جلسات
۲ ۱ ۱ ۴-۲-۷- اتاق رایانه
۲ ۱ ۱ ۴-۲-۸- آبدارخانه و سلف کارمندان
سرویس بهداشتی
۳ ۱ ۱ ۴-۳- حوزه آموزشی و کتابخانه
۴ ۱ ۱ ۴-۳- ۱- حوزه آموزشی
۴ ۱ ۱ ۴-۳- ۱- ۱- نور و روشنایی محیطهای آموزشی ۴ ۱ ۱
ک ۴-۳- ۱-۲- کلاسهای درس
۴ ۱ ۱ ۴-۳- ۱-۲- ۱- کلاسهای نظری
۵ ۱ ۱ ۴-۳- ۱-۲-۲- کلاسهای عملی
۵ ۱ ۱ ۴-۳- ۱-۲-۳- کلاس سمعی و بصری
۷ ۱ ۱ ۴-۳- ۱-۳- دفاتر کار اساتید و مربیان
ساختار کلی کتابخانه
۸ ۱ ۱ ۴-۳-۲-۲- بخش نگهداری کتاب (مخزن)
۸ ۱ ۱ ۴-۳-۲-۳- نگهداری سایر منابع فارسی و لاتین
۲۰ ۱ ۴-۳-۲-۴- سایت کامپیوتر
۲۱ ۱ ۴-۳-۲-۵- سالن مطالعه
حوزه نمایشگاه و آمفی تئاتر
۲۴ ۱ ۴-۴- ۱- نمایشگاه
۲۴ ۱ ۴-۴- ۱- ۱- نورپردازی نمایشگاه
۲۵ ۱ ۴-۴- ۱-۲- سرویس بهداشتی نمایشگاه
۲۶ ۱ ۴-۴-۲- آمفی تئاتر
۲۶ ۱ ۴-۴-۲- ۱- بخش اداری سالن
۲۷ ۱ ۴-۴-۲-۲- فضای انتظار بیرونی
۲۷ ۱ ۴-۴-۲-۳- فضای انتظار داخلی (سرسرا)
۲۷ ۱ ۴-۴-۲-۴- سالن اصلی نمایش
۲۸ ۱ ۴-۴-۲-۵- اتاق نور و صدا
۲۹ ۱ ۴-۴-۲-۶- پشت صحنه
۳۰ ۱ ۴-۴-۲-۷- اتاق کارگردان
۳۰ ۱ ۴-۴-۲-۸- پش اتاق استراحت گروه
۳۰ ۱ ۴-۴-۲-۹- اتاق گریم
۳۰ ۱ ۴-۴-۲- ۰ ۱- اتاق تعویض لباس
۳۰ ۱ ۴-۴-۲- ۱ ۱- اتاق مطالعه
ل ۴-۴-۲-۳ ۱- سرویس بهداشتی
۳۱ ۱ ۴-۵- حوزه اطلاع رسانی و خدماتی
۳۲ ۱ ۴-۵- ۱- ورودی
۳۲ ۱ ۴-۵-۲- قسمت نگهبانی
چایخانه و تریا
نماز خانه
انبارهای عمومی
۳۷ ۱ ۴-۵- ۱ ۱- سرویس بهداشتی
فصل پنجم: مطالعات منطقه ای وتحلیل سایت
۵- ۱- شناخت وضعیت اقلیمی استان مازندران
۴۱ ۱ ۵-۲- موقعیت جغرافیایی استان مازندران
۴۲ ۱ ۵-۳- دریای مازندران
۴۲ ۱ ۵-۴- عوامل مؤثر بر اقلیم استان مازندران
۴۳ ۱ ۵-۴- ۱- توده های هوایی مؤثر بر آب وهوای استان مازندران
۴۴ ۱ ۵-۴-۲- ناهمواری ها
۴۵ ۱ ۵-۴-۳- پوشش گیاهی استان مازندران
شرﺎﺑ -۵-۴-۵ ۵-۵- تحلیل سایت
۴۷ ۱ ۵-۵- ۱- شناخت بستر طرح در مقیاس شهر
۴۷ ۱ ۵-۵-۲- ابعاد سایت
۴۹ ۱ ۵-۵-۳- عوارض سایت
۴۹ ۱ ۵-۵-۴- دسترسی سایت
۵۰ ۱ ۵-۵-۵- مکانیابی عناصر فرهنگسرا
۵۰ ۱ ۵-۵-۶- نظام ارتباطی ۵۱ ۱
تصویر انتزاعی طرح (پلان و حجم)
۵۲ ۱ ۵-۶- نتیجهگیری
فصل ششم: روندطراحی
۶- ۱- روند طراحی مجموعه