معماری زاده اندیشه است و اندیشه همانند درختی است که تخم آن را چه باد بیاورد و چه دوستی ناشناخته در زمین فرو نشاند بی خاک خاص خودش و بی آبی که از سرزمینش درمی آید و بی باد و نسیم و خورشیدی که آهنگ اقلیمش تکانش دهد و نوازشش کند و گرمی اش بخشد به عالم وجود در نمی آید.
لوکوربوزیه پنج مرحله دستیابی به ایده را اینگونه بیان می کند:«نگاه کردن، مشاهده کردن، دیدن، تصور کردن و ابداع کردن». «نگاه کردن» یعنی تلاش در جمع آوری اطلاعات- اطلاعاتی که در معماری به میزان قابل توجهی بصری هستند و خصوصاً از مشاهده شرایط محیطی پروژه بدست می آیند. طبیعی است که این مطالعات می تواند به حوزه های دیگر نیز نفوذ کنند و جنبه هائی کمی و مقداری نیز به خود بگیرد. «مشاهده کردن» به معنی کنجکاوی و توجه بیشتر به مسائلی است که به نظر طراح مهم جلوه می کنند. از این جهت است که در مشاهده نوعی نگرش انتقادی در کار است. به همین جهت این پروژه در فرآیند شکل گیری خود ابتدا به جمع آوری اطلاعات در مقیاسی«از منطقه تا سایت» پرداخته است یعنی به اعتبار لوکوربوزیه به موضوع نگاه کرده است و فصل دوم خود را نیز به«نگاه و نقد» پروژه ها اختصاص داده است یعنی به نوعی نگرش انتقادی دست زده است تا مزیت ها و معایب را باز شناسد و امکانات و محدودیت ها را محک زند.«دیدن» یعنی تشخیص دادن یا شناسائی «مسئله معماری» یا درک قانونمندیهای مؤثر در کار طراحی و شرایط زمانی پروژه. «تصور کردن» نیز به تولد یک «ایده» در ابتدائی ترین صورت آن مربوط می شود و برای بیان آن به «تصویر» است. «شماهائی» (اسکیس ها) که پرش های ذهنی و اولین قدم های تصویری پروژه را بیان می کنند، تصویرهای پراکنده را جمع می کنند تا جلوه آنها در ترکیبی از خطوط و صفحات و احجام ببینیم. ترکیبی که تا رسیدن به «شکل» نهائی تفاوت های بسیاری را در خود می پیذیرد. رسیدن به«شکل نهائی» نوعی «ابداع» است نوعی اکتشاف و قدم نهادن در ساخت ناشناخته ها. آلبرتوسارتوریس می گوید:« معماری به پیش از آنکه یک ساختمان باشد یک تفکر، یک اختراع و یک واقعه پیش بینی نشده است» و کار معماری نیز همواره در شرایطی صورت می پذیرد که به لحاظ زمانی و مکانی و موضوعی، منحصر به فرد محسوب می شود و بنابراین نیاز به «ابداع» دارد و خلق «شکل» به مثابه آخرین فرآورده فرآیند معماری دارد. یعنی مرحله طراحی – بعد از طی مقدمات اولیه – از شماها آغاز می شود و به «شکل» نهائی پروژه ختم می گردد.
– چکیده ۱
– مقدمه ۲
فصل اول: از منطقه تا سایت
بخش اول: بررسی منطقه ۵
۱-۱-۱- جایگیری شهر ۶
۱-۱-۱-۱- استان کرمان ۶
۱-۱-۱-۲- پراکندگی جمعیت در کرمان ۷
۱-۱-۱-۳- ناهمواریها در کرمان ۹
۱-۱-۲- آشنایی با شهرستان رفسنجان ۱۰
۱-۱-۲-۱- تقسیمات کشوری ۱۲
۱-۱-۲-۲- ویژگی های جمعیتی شهرستان ۱۳
۱-۱-۲-۳- ناهمواریها ۱۴
۱-۱-۳- عوامل مؤثر در شکل گیری شهر ۱۵
۱-۱-۳-۱- موقعیت سیاسی، اقتصادی یا جغرافیایی ۱۵
۱-۱-۳-۲- محصول پسته و شهر رفسنجان ۱۶
۱-۱-۳-۳- عوامل جغرافیایی تأثیر گذار(آب، پستی و بلندی ۱۷
بخش دوم: اقلیم ۱۹
۱-۲-۱- اقلیم ۲۰
۱-۲-۱-۱- دما ۲۱
۱-۲-۱-۲ ریزش برف و باران ۲۳
۱-۲-۱-۳- رطوبت ۲۴
۱-۲-۱-۴- وزش باد ۲۵
۱-۲-۲- اهداف از مطالعات اقلیمی ۲۸
۱-۲-۳- تمهیدات اقلیمی ۲۹
بخش سوم: انتخاب سایت ۳۰
۱-۳-۱- مشخصات کلی سایت ۳۱
۱-۳-۲- تحلیل سایت ۳۲
۱-۳-۲-۱- دسترسی های سایت ۳۲
۱-۳-۲-۲- همجواریهای سایت ۳۳
۱-۳-۲-۳- شکل سایت ۳۴
۱-۳-۲-۴- دید و منظر ۳۵
۱-۳-۲-۵- عوامل توپوگرافیک ۳۶
فصل دوم: نگاه و نقد
بخش اول: پیشینه سفر و اقامتگاه ۳۸
۲-۱-۱- برخی ملاحظات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی ۳۹
۲-۱-۲- اقامتگاه ۴۲
۲-۱-۲-۱- روند پیدایش اقامتگاه ۴۲
۲-۱-۲-۲- جاذبه های جهانگردی ایران ۴۳
۲-۱-۲-۳- تاریخچه اقامتگاه در ایران ۴۴
۲-۱-۳- کاروانسراها ۴۴
۲-۱-۳-۱- انواع کاروانسرا از نظر نوع فعالیت ۴۴
۲-۱-۳-۲- انواع کاروانسرا در رابطه با اقلیم ۴۵
۲-۱-۴- تعریف لغوی هتل ۴۷
۲-۱-۴-۱- دسته بندی از لحاظ نوع فعالیت ۴۷
۲-۱-۴-۲- دسته بندی از لحاظ کیفیت هتل ۴۸
۲-۱-۴-۳- دسته بندی از لحاظ تعداد واحدهای اقامت ۴۹
۲-۱-۴-۴- بررسی از لحاظ چیدن اتاقها ۴۹
۲-۱-۵- تعریف مجتمع خدماتی- رفاهی ۵۰
۲-۱-۵-۱- اصول طراحی فضاهای بین راهی ۵۰
۲-۱-۵-۲- منظور از احداث مجموعه بین راهی ۵۱
۲-۱-۵-۳- شکل و محتوای تسهیلات ۵۲
بخش دوم: نگاه و نقدی به نمونه ها ۵۴
۲-۲-۱- بررسی نمونه های مشابه ۵۵
۲-۲-۱-۱- بررسی نمونه های خارجی ۵۵
۲-۲-۱-۲- بررسی نمونه های داخلی ۷۲
بخش سوم: مطالعات عناصر معماری طرح و استانداردها ۷۷
۲-۳-۱- بررسی فضاهای هتل ۷۸
۲-۳-۲- اقامت میهمان ۷۸
۲-۳-۲-۱- اتاق ها و سوئیت ها(درصد پیشنهادی) ۸۱
۲-۳-۲-۲- ابعاد و اندازه اتاق ها ۸۴
۲-۳-۲-۳- سوئیت ها(تعریف و انواع) ۸۶
۲-۳-۳- فضاهای عمومی ۸۶
۲-۳-۳-۱- ورودیهای هتل ۸۶
۲-۳-۳-۲- لابی ۸۷
۲-۳-۳-۳- قسمتهای مختلف لابی ۹۰
۲-۳-۳-۴- فضاهای عرضه غذا و نوشیدنی ۹۲
۲-۳-۳-۵- فضاهای برگزاری مراسم و فعالیت ها ۹۶
۲-۳-۳-۶ دفاتر اداری ۱۰۲
۲-۳-۳-۷- فضاهای خدماتی و پشتیبانی (دور از دید) ۱۰۳
۲-۳-۳-۷-۱- فضاهای آماده سازی غذا و انبار آذوقه ۱۰۴
۲-۳-۳-۷-۲- فضاهای بارانداز دریافت مواد اولیه، زباله و انبار عمومی ۱۰۸
۲-۳-۳-۷-۳ فضاهای مربوط به کارکنان ۱۰۹
۲-۳-۳-۷-۴- رختشویخانه و خانه داری ۱۱۰
۲-۳-۳-۷-۵- بخش مهندسی و تأسیسات مکانیکی ۱۱۳
۲-۳-۳-۸- پارکینگ ۱۱۶
۲-۳-۳-۹- نمایشگاه و فروشگاه ۱۱۷
۲-۳-۴- مسجد ۱۱۹
۲-۳-۵- فضاهای برگزاری تعزیه ۱۲۲
۲-۳-۶- تعمیرگاه وسایل نقلیه ۱۲۳
۲-۳-۷- تاسیسات سوخت گیری ۱۲۵
۲-۳-۸- سرویس بهداشتی ۱۲۷
فصل سوم: از شما تا شکل
بخش اول: ایده های طرح ۱۲۹
۳-۱-۱- ایده های طراحی ۱۳۰
۳-۱-۱-۱- ساختمان به مثابه موجودی زنده ۱۳۲
۳-۱-۱-۲ هندسه ای براساس حضور انسان در فضا ۱۳۲
بخش دوم: ابزارها و تکنولوژی طرح ۱۳۴
۳-۲-۱- ابزارهای طراحی ۱۳۵
۳-۲-۱-۱- مقیاس ۱۳۵
۳-۲-۱-۲- برنامه(کاربردی) ۱۳۹
۳-۲-۱-۳- مواد و مصالح ۱۴۰
۳-۲-۲- تکنولوژی طرح ۱۴۱
۳-۲-۲-۱- سازه فضاکار چیست ۱۴۱
۳-۲-۲-۲- تعریف و تاریخچه سازه های فضاکار ۱۴۲
۳-۲-۲-۳- انواع سازه های فضاکار ۱۴۳
۳-۲-۲-۴- امتیازات سازه های فضاکار ۱۴۶
۳-۲-۲-۵- سازه های کششی و برافراشته با باد ۱۴۷
۳-۲-۲-۶- مشخصات سازه های کششی ۱۴۸
۳-۲-۲-۷- انواع سازه های کششی و کاربرد آنها ۴۸
۳-۲-۲-۸- شیشه های اسپیدرال و موارد کاربرد ۴۹
۳-۲-۲-۹- ویژگی شیشه اسپیدرال ۱۵۰
۳-۲-۲-۱۰- سیستم هواساز ۱۵۰
۳-۲-۲-۱۱- اجزا سازنده یک سیستم هواساز ۱۵۳
۳-۲-۲-۱۲- نحوه کار سیستم هواساز ۱۵۴
بخش سوم: برنامه ریزی فیزیکی طرح ۱۵۵
۳-۳-۱- برنامه ریزی فیزیکی ۱۵۶
۳-۳-۱-۱- مجتمع خدمات رفاهی درجه ۱ ۱۵۶
۳-۳-۲- استانداردها و سرانه های هر فضا ۱۵۷
۳-۳-۲-۱- ساختمان خدماتی- تجاری ۱۵۷
۳-۳-۲-۲- رستوران ۱۵۸
۳-۳-۲-۳- غذای آماده ۱۵۸
۳-۳-۲-۴- سالن غذاخوری ۱۵۹
۳-۳-۲-۵- استراحتگاه ۱۵۹
۳-۳-۲-۶ نمازخانه و وضوخانه ۱۶۰
۳-۳-۲-۷- سرویس بهداشتی ۱۶۰
۳-۳-۲-۸- فروشگاه ۱۶۱
۳-۳-۲-۹- تلفن عمومی ۱۶۱
۳-۳-۲-۱۰- خودپرداز ۱۶۱
۳-۳-۲-۱۱- اطلاعات ۱۶۱
۷-۳-۲-۱۲ خدمات خودروئی ۱۶۲
۳-۳-۲-۱۳- جایگاه سوخت رسانی ۱۶۲
بخش چهارم: آلترناتیوها ۱۶۳
بخش پنجم: ارائه طرح. ۱۷۴