رساله معماری
عنوان رساله : طراحی فرهنگسرا با دیدگاه عرفان
فرمت فایل : word ( قابل ویرایش )
مقدمه و چکیده ای بر رساله
کشور ایران با قدمت چندین هزار ساله و پشتوانه فرهنگی غنی همیشه در طول تاریخ در زمینه فرهنگ و هنر در دنیا مشهور بوده و انسانهای بزرگی از این مرز و بوم برخاستند هنر همیشه نزد ایرانیان بوده و هست چه در دوران اقتدار چه در دوران انزوا با امید به اینکه پتانسیل ها و استعدادهای موجود به پیشرفت کافی رسیده تا ایران بتواند مرکز اشاعه فرهنگ صحیح به اقصی نقاط جهان گردد.
شاید به ندرت بتوان هنری یافت که به اندازه معماری با زندگی مردم پیوند داشته باشد . عوامل و پدیده های مختلفی وجود دارند که در شکل دهی فضاهای معماری نقش دارد . فرهنگ یکی از عوامل مهم در چگونگی شکل گیری فضاهای معماری به شمار می آید . گاهی برخی فرهنگ را حتی مهمتر از اقلیم عامل درجه اول برمی شمارند.
حضور فرهنگ در فضاهای معماری و شهری از راه های گوناگون صورت می گیرد که برای نمونه می توان به حضور آن به شکل عناصر ، نقش ها ، تزئینات ، ترکیب های حجمی یا ترکیب هایی خاص در پلان اشاره کرد . هر بنایی به عنوان جزئی از فرهنگ معماری وظیفه عینیت بخشیدن یک اندیشه ذهنی را از طریق فرم ظاهری خود را دارد که نمودی است برای سنجش فرهنگ . البته نقش فرهنگ در شکل گیری تمام فضاهای معماری یکسان نبوده بلکه در سازمان یابی فضاهای فرهنگی ، آیینی و عمومی بیشتر بوده است . اغلب سعی میشود به این بهانه که بنایی برای عملکرد خاصی ساخته می شود از زیر بار این مسئولیت شانه خالی کنند و فراموش می کنند که هر ساختمانی یک شاهد فرهنگی است . تجلی فرهنگ در فضا ، نشانه هایی دارای معنا و محتوایی خاص است . این نشانه ها گاه تک معنایی و گاه چند معنایی است و همچنین می تواند صریح و آشکارباشد یا تلویحی و نیمه آشکار . البته نشانه های آشکار قابل مشاهده و درک برای افراد غیر حرفه ای و عمومی باشد مانند گنبد ، منار و ایوان و… .
فهرست و عناوین موجود در رساله طراحی فرهنگسرا با دیدگاه عرفان
عنوان صفحه
چکیده ۱
مقدمه ۲
فصل اول : عرفان
۱-۱-عرفان چیست ۴
۱-۲- پله ی عقل و پله ی عشق ۴
۱-۳- کمیت و کیفیت ۹
۱-۴- حرکت از ظاهر به باطن ۱۰
۱-۵- عرفان هنر ضد ضربه شدن ۱۲
۱-۶- ارتقاء ظرفیت ۱۲
۱-۷- چرا همه ی عرفا از عقل نالیده اند ۱۳
۱-۸- خصوصیات دیگر عرفان ۱۴
۱-۹-تعریف عرفان نظری و عملی ۲۰
۱-۹-۱-بخش نظری ۲۰
۱-۹-۲- بخش عملی ۲۰
۱-۱۰- تعریف واژه «رند» در عرفان ۲۱
۱-۱۱- اخلاق و عرفان ۲۲
۱-۱۲- عرفان سهروردی ۲۷
۱-۱۲-۱- شیخ اشراق ، شهاب الدین سهروردی ۲۷
۱-۱۲-۲- مکتب عرفانی شیخ اشراق ۲۹
۱-۱۲-۳- اشراق و برهان زیبایی ۳۳
۱-۱۳- عرفان مولانا ۳۹
۱-۱۳-۱ مولانا ۳۹
۱-۱۳-۱-۱- مولانا و خانواده او ۴۰
۱-۱۳-۱-۲- موقعیت خانواده و اجتماع در زمان رشد مولانا ۴۱
۱-۱۳-۱-۳-پدر مولانا ۴۲
۱-۱۳-۱-۴- جوانی مولانا ۴۳
۱-۱۳-۱-۵- اوعضای اجتماع و حکومت در دوره مولانا ۴۴
۱-۱۳-۲ – مولانا و رقص سماع ۵۰
۱-۱۳-۲-۱- رقص سماع / رقص عشق ۵۰
۱-۱۳-۲-۲- مفهوم واژه سماع ۵۱
۱-۱۳-۲-۳- مراسم سماع ۵۱
فصل دوم عرفان در معماری
۲-۱- تعریف سنت ۵۸
۲-۱-۲- نقش عقل ۶۰
۲-۲- عرفان در هنر ۶۱
۲-۲-۱- هنر قدسی و هنر سنتی ۶۱
۲-۲-۱-۱- تفاوت هنر سنتی و هنر قدسی ۶۲
۲-۲- هنر معماری ۶۲
۲-۲-۱- ارکان بنیادین معماری ۶۳
۲-۲-۱-۱- فضا ۶۳
۲-۲-۱-۲- شکل ۶۴
۲-۲-۱-۳-سطح ۶۴
۲-۲-۱-۴- رنگ ۶۴
۲-۲-۱-۵- ماده ۶۶
۲-۲-۲- طبیعت ( عنصر الهام بخش بر معماری عرفانی ۶۶
۲-۲-۲-۱- اشکال هندسی ۶۷
۲-۲-۲-۲- اشکال و فرمها ۶۷
۲-۲-۲-۳- اعداد ۶۸
۲-۲-۲-۴- قوانین هندسی ۶۹
۲-۲-۲-۵- نور ۷۰
۲-۲-۲-۵-۱- مسجد ۷۱
فصل سوم فرهنگ:
۳-۱-ریشه واژه فرهنگ در زبان فارسی ۷۵
۳-۲- پیشینه واژه فرهنگ در زبان فارسی ۷۵
۳-۳- ریشه واژه فرهنگ (culture) ۷۶
۳-۴- ریشه بار معنایی کلمه (culture 76
۳-۵- تمدن و فرهنگ ۷۷
۳-۶- فرهنگ مادی و معنوی ۷۷
۳-۷- انتقال فرهنگ ۷۸
۳-۸-قوم مداری (ethnocentrism) ۷۸
۳-۹- زندگی و مرگ فرهنگها ۷۹
۳-۱۰- رابطه فرهنگ و معماری ۸۰
۳-۱۱- تاثیر عوامل فرهنگی بر فرم معماری ۸۳
۳-۱۱-۱- اهمیت مفهوم شکل یا فرم در فرهنگ معماری ۸۳
۳-۱۱-۲- عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری ۸۶
۳-۱۱-۳- بازتاب فرهنگ در صورت فضای معماری ۸۷
۳-۱۲- مبانی فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری ۸۸
۳-۱۲-۱- مفهوم سیر از ظاهر به باطن در معماری اسلامی ایران ۹۲
۳-۱۲-۲- عوامل بنیادی معماری در ایران ۹۳
۳-۱۳- فرهنگ پذیری ۹۶
۳-۱۴- فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی ۹۷
۳-۱۵- فرهنگ ایده آل ۹۹
فصل چهارم بررسی نمونه های داخلی و خارجی
۴-۱- فرهنگسرای نیاوران ۱۰۱
۴-۱-۱- تاریخچه ۱۰۱
۴-۱-۲- بررسی از نظر اقلیم ۱۰۱
۴-۱-۳- بررسی بنا ۱۰۲
۴-۱-۳-۱- ورودی ۱۰۲
۴-۱-۳-۲-آمفی تئاتر ۱۰۳
۴-۱-۳-۳-نگارخانه ۱۰۳
۴-۱-۳-۴- بخش اداری ۱۰۳
۴-۱-۳-۵- رستوران ۱۰۴
۴-۱-۳-۶- سالن گوشه ۱۰۴
۴-۱-۳-۷- کتابخانه ۱۰۴
۴-۱-۳-۷- سالن مطالعه ۱۰۴
۴-۲- باغ کتاب تهران (ساختمان جدید کتابخانه ملی ایران ۱۰۵
۴-۳- موزه هنرهای معاصر ۱۰۶
۴-۴- فرهنگسرای دانشجو ( شفق ۱۰۷
۴-۵- فرهنگسرای خاوران ۱۰۹
بررسی نمونه خارجی:
۴-۶- موزه لیورپول ۱۲۲
۴-۷- مرکز فرهنگی ژان ماری تجیبائو اثر رنزو پیانو ۱۲۴
فصل پنجم ضوابط و استانداردهای لازم برای طراحی فرهنگسرا:
۵-۱- تعریف فرهنگسرا ۱۲۷
۵-۲- بخش های مختلف فرهنگسرا ۱۲۷
۵-۲-۱- لابی وزیر مجموعه های آن ۱۲۷
۵-۲-۲- غرفه های فروش محصولات فرهنگی و هنری ۱۲۷
۵-۲-۳- سایت اداری ۱۲۸
۵-۲-۴- آمفی تئاتر و سینما ۱۲۸
۵-۲-۵-کلاس ها و آتلیه های آموزشی ۱۲۸
۵-۲-۶- واحد سمعی بصری و سایت رایانه ۱۲۸
۵-۲-۷- رستوران یا کافی شاپ ۱۲۸
۵-۲-۸- کتابخانه ۱۲۸
۵-۲-۸-۱- میزان فضاهای کتابخانه ۱۲۸
۵-۲-۸-۲- ابعاد و استاندارد های پیشخوان و برگه دان ۱۲۹
۵-۲-۸-۳- استاندارد ابعاد قفسه ها و عمق قفسه ها ۱۲۹
۵-۲-۸-۴- طول قفسه ها ۱۲۹
۵-۲-۸-۵- ارتفاع قفسه ها ۱۲۹
۵-۲-۸-۶- استاندارد میزها ۱۳۰
۵-۲-۸-۷- میزهای ۱ نفره ۱۳۰
۵-۲-۸-۸- میزهای ۲ نفره ۱۳۰
۵-۲-۸-۹- میزهای طولانی ۱۳۰
۵-۲-۸-۱۰- نور پردازی ۱۳۱
۵-۲-۸-۱۱- آکوستیک ۱۳۱
۵-۲-۸-۱۲- تهویه ی مطبوع ۱۳۱
۵-۲-۹-گالری ها ۱۳۲
۵-۲-۹-۱- ساختار عمومی گالری ها ۱۳۲
۵-۲-۹-۲- ترتیب قرار گیری اشیاء ۱۳۲
۵-۲-۹-۳- نورپردازی گالری ها ۱۳۲
۵-۲-۹-۴- حرکت و دسترسی گالری ها ۱۳۴
۵-۲-۹-۵- تنظیم شرایط محیطی ۱۳۴
۵-۲-۹-۶- تهویه ی مطبوع ۱۳۴
۵-۲-۹-۷- آکوستیک ۱۳۴
۵-۲-۹-۸- حریق ۱۳۵
۵-۲-۱۰- ساختار عمومی فضاهای نمایشی ۱۳۵
۵-۲-۱۰-۱- شکل و انواع مختلف صحنه ی نمایش ۱۳۶
۵-۲-۱۰-۲- شیب سالن نمایش ۱۳۶
۵-۲-۱۰-۳- صندلی تماشاگران ۱۳۶
۵-۲-۱۰-۴-اتاق رختکن(تنفس بازیگران ۱۳۷
۵-۲-۱۰-۵- اتاق سخنرانی ۱۳۷
۵-۲-۱۰-۶- نور پردازی صحنه ۱۳۷
۵-۲-۱۰-۷- آکوستیک ۱۳۷
۵-۲-۱۰-۸- ایمنی از حریق ۱۳۸
فصل ششم بررسی بستر طرح :
۶-۱- موقعیت جغرافیایی استان تهران ۱۴۰
۶-۲- مطالعات اقلیمی استان تهران ۱۴۲
۶-۳- آب و هوا ۱۴۲
۶-۴- تابش خورشید ۱۴۲
۶-۵- باد ۱۴۳
۶-۶- دما و درجه حرارت ۱۴۴
۶-۷- بارش ۱۴۵
۶-۸- پوشش گیاهی ۱۴۵
۶-۹- آب و هوا شهر تهران ۱۴۶
۶-۹-۱- باد ۱۴۶
۶-۹-۲- درجه حرارت ۱۴۷
۶-۹-۳- رطوبت ۱۴۹
۶-۹-۴- توپوگرافی پهنه ۱۴۹
۶-۹-۵- گسل های بزرگ ۱۵۱
۶-۹-۶-گسترش فیزیکی شهر ۱۵۱
۶-۱۰- مطالعات فرهنگی و اجتماعی ۱۵۳
۶-۱۰-۱- سابقه تاریخی شهر تهران ۱۵۳
۶-۱۰-۲- جمعیت و آمارهای جمعیتی استان تهران ۱۵۶
۶-۱۰-۳-جاذبه های فرهنگی و تاریخی ۱۵۸
فصل هفتم : بررسی و تحلیل سایت
۷-۱- مشخصات سایت ۱۵۹
۷-۲- دید گاه های طرح فرا دستار ۱۶۰
۷-۲-۱- آخرین طرح جامع مصوب اراضی عباس آباد ۱۶۰
۷-۳- ارزیابی عوامل طبیعی ومحیطی ۱۶۰
۷-۳-۱- موقعیت جغرافیایی ۱۶۰
۷-۳-۲- ساختار توپوگرافیک ۱۶۰
۷-۳-۳- ویژگی های زمین شناسی ۱۶۱
۷-۳-۴- اقلیم و آب و هوا ۱۶۲
۷-۳-۴-۱- جریان وزش باد ها ۱۶۲
۷-۴- ویژگی طرح ۱۶۴
۷-۵- تاریخچه اراضی عباس آباد ۱۶۶
۷-۶- موقعیت جغرافیائی کالبدی اراضی ۱۶۷
۷-۷- موقعیت اراضی در عکس نقشه ماهواره ای تهران ۱۶۸
۷-۸- اهمیت منطقه ۱۶۸
۷-۹- تاریخچه شرکت نوسازی عبا س آباد ۱۶۹
۷-۹-۱- طرح شهستان پهلوی ۱۷۰
۷-۱۰- وضع موجود اراضی ۱۷۲
۷-۱۰- مشخصات داخل اراضی عباس آباد ۱۷۳
۷-۱۱- ساختمانهای پیرامون سایت ۱۷۴
۷-۱۱-۱- وزارت راه و ترابری ۱۷۴
۷-۱۱-۲- سازمان بنادر و دریانوردی ۱۷۵
۷-۱۱-۳- کتابخانه ملی ایران ۱۷۶
۷-۱۱-۴- مصلای تهران ۱۷۷
۷-۱۱-۴-۱- تاریخچه ۱۷۷
۷-۱۱-۴-۲- موقعیت ۱۷۷
۷-۱۱-۴-۳- مشخصات طرح ۱۷۸
۷-۱۲- دسترسی سایت ۱۸۱
۷-۱۲-۱- دسترسی سواره ۱۸۲
۷-۱۲-۲- دسترسی پیاده ۱۸۳
۷-۱۳- دید سایت ۱۸۴
۷-۱۴- پروژه های فرهنگی و اجتماعی ( نوسازی عباس آباد ۱۸۵
فصل هشتم برنامه ریزی فیزیکی و مبانی طرح
۸-۱- برنامه فیزیکی ۱۹۰
۸-۲- مبانی طرح ۱۹۱
نتیجه گیری ۱۹۳
فهرست منابع و ماخذ ۱۹۴
”رساله طراحی فرهنگسرا با دیدگاه عرفان “به عنوان کمک آموزشی و در راستای تکمیل مطالعات شما می باشد . لطفا از این پروژه به صورت مستقیم به عنوان پایان نامه و یا پروژه تخصصی استفاده ننمایید
فاقد لینک دانلود و فروش. این پروژه فقط جهت معرفی در سایت قرار گرفته است. [purchase_link id=”7383″ text=”اضافهکردن به سبدخرید” style=”button” color=”green”]
حجم فایل : ۲۷MB
فرمت فایل : WORD (قابل ویرایش)
تعداد صفحه : ۱۹۴