مقصود اصلی از پژوهش حاضر، ارائه طراحی مرکز آفرینش هنرهای بومی جهت زنده نگه داشتن فرهنگ غنی بندرعباس و بالا بردن کیفیت کالبدی منطقه میباشد.
رهنمودها و معیارهای طراحی معماری مرکز آفرینش هنرهای بومی جهت معرفی فرهنگ و هنر به ویژه در مراسم و اعیاد این منطقه و همچنین برگزاری کلاسهای آموزشی و فروش محصولات بومی میباشد .
با توجه به اقلیم گرم و مرطوب ، به دلیل شدت تابش آفتاب در جهات شرق و غرب، فرم ساختمان باید کشیدگی در امتداد محور شرقی – غربی داشته باشد.
ارتباط بین طبقات توسط وید (void ) و در بعضی جاها توسط پله برقرار شده است.
در سایت و حجم این پروژه از فضای سبز و درختان ممرز و بلوط استفاده شده است.
برای بهبود عملکرد جریان باد در ساختمان ، ارتفاع طبقات زیادتر در نظر گرفته شده است.
در بخشی از حجم پروژه از سینمای دیواری استفاده شده است تا مردم در فضای باز و به هنگام شب ( جهت استفاده از هوای مطلوب ) از امکان موجود بهره ببرند .
در این پروژه در سقف ساختمان ، به صورت شماتیک از نوعی بادگیر استفاده شده است .
با توجه به اقلیم منطقه در نمای سازه ، از مصالح با رنگ روشن استفاده شده است .
نمونه پلان ها طراحی شده مربوط به پروژه در تصاویر زیر ارایه شده اند .
و….
فهرست رساله مرکز آفرینش هنرهای بومی ( ۱۱۵ صفحه ورد) :
چکیده ———————————————– ۱۱
فصل اول : کلیات پژوهش
۱-۱ مقدمه ——————————————– ۱۳
۱-۲ طرح مسئله ————————————— ۱۴
۱-۲-۱ هنر سرچشمه فرهنگ——————————۱۴
۱-۲-۲ ارتباط هنر و فرهنگ و تأثیر آن بر زندگی ————- ۱۵
۱-۲-۳ معماری به عنوان بستر فرهنگ———————–۱۵
۱-۲-۴ معماری و مهندسی نوین —————————۱۶
۱-۳ اهداف تحقیق ————————————- ۱۸
۱-۴ ضرورت تحقیق ———————————— ۱۸
۱-۵ روش تحقیق و گردآوری —————————- ۱۹
۱-۶ محدودیت ها و امکانات تحقیق ———————— ۱۹
فصل دوم : مبانی نظری
۲-۱ ریشه واژه فرهنگ در زبان فارسی ———————- ۲۱
۲-۲ پیشینه واژه فرهنگ در زبان فارسی——————— ۲۱
۲-۳- ریشه واژه فرهنگ (culture) ———————— 22
۲-۴- ریشه بار معنایی کلمه (culture)———————- 22
۲-۵- تمدن و فرهنگ———————————— ۲۳
۲-۶- فرهنگ مادی و معنوی —————————— ۲۳
۲-۷- انتقال فرهنگ ————————————– ۲۴
۲-۸-قوم مداری (ethnocentrism) ———————— 25
۲-۹- زندگی و مرگ فرهنگها ——————————- ۲۵
۲-۱۰- رابطه فرهنگ و معماری ——————————۲۷
۲-۱۱- تاثیر عوامل فرهنگی بر فرم معماری ———————۳۱
۲-۱۱-۱- اهمیت مفهوم شکل یا فرم در فرهنگ معماری ———-۳۱
۲-۱۱-۲- عوامل فرهنگی موثر در شکل گیری فضای معماری :—– ۳۴
۲-۱۱-۳- بازتاب فرهنگ در صورت فضای معماری————— ۳۶
۲-۱۲- مبانی فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری—————– ۳۷
۱۳-۲ استفاده رومی ها از منابع خورشیدی ——————— ۲۲
۲-۱۲-۱- مفهوم سیر از ظاهر به باطن در معماری اسلامی ایران—- ۴۱
۲-۱۲-۲- عوامل بنیادی معماری در ایران———————- ۴۲
۲-۱۳- فرهنگ پذیری————————————- ۴۶
۲-۱۴- فرهنگ مادی و فرهنگ معنوی———————— ۴۷
۲-۱۵- فرهنگ ایده آل ————————————۴۹
۲-۱۶ تعریف میراث فرهنگی —————————— ۵۱
۲-۱۷ طبقه بندی میراث فرهنگی ————————– ۵۲
۲-۱۸ میراث فرهنگی معنوی —————————– ۵۳
۲-۱۹ میراث طبیعی ————————————- ۵۳
فصل سوم : معماری بومی بندرعباس
۳-۱ مقدمه ——————————————- ۵۶
۳-۲٫ معماری بومی بندرعباس————————— ۵۷
۳-۲-۱٫ ساختمان ها به صورت حیاط مرکزی و نیمه درونگران—– ۵۸
۳-۲-۲٫ حداکثر استفاده از سایه و کوران هوا ————– ۵۸
۳-۲-۳٫ ارتفاع اتاق ها زیاد و پنچره ها بلند و کشیده———۵۸
۳-۲-۴٫ ایوان ها وسیع و مرتفع ————————– ۵۸
۳-۲-۵٫ عدم وجود زیر زمین در مناطق نزدیک به ساحل—– ۵۹
۳-۲-۶ .طاق ها غالبا مسطح —————————- ۵۹
۳-۲-۷٫ استفاده از مصالحی که دارای جرم حرارتی کم با رنگ روشن —- ۵۹
۳-۲-۸٫ جهت گیری و کشیدگی خانه ها —————– ۶۰
۳-۲-۹٫ بادگیر—————————————- ۶۰
۳-۳٫ ساختمان ها و خرد اقلیم————————— ۶۱
۳-۴٫ حس تعلق—————————————– ۶۲
۳-۴-۱٫ حس تعلق به مکان از دیدگاه نظریه پردازان———— ۶۳
۳-۴-۲ عوامل شکل دهنده حس تعلق———————– ۶۳
۳-۵٫ نتیجه گیری—————————————– ۶۴
فصل چهارم : نمونه های موردی
۴-۱ نمونه های داخلی————————————– ۶۶
۴-۱-۱ فرهنگسرای سرو ———————————— ۶۶
۴-۱-۲ فرهنگسرای خاوران تهران—————————– ۶۷
۴-۱-۳ فرهنگسرای نگارستان (موزۀ قرآن)———————- ۶۸
۴-۱-۴ فرهنسگرای نیاوران :———————————-۷۱
۴-۲ نمونه های خارجی ————————————- ۷۲
۴-۲-۱ مرکز فرهنگی ژرژپمپیدو—————————— ۷۲
۴-۲-۲ مرکز فرهنگی ژان ماری تی جی بائو ——————— ۷۳
فصل پنجم : مطالعات اقلیمی
۵-۱موقعیت و وسعت استان هرمزگان :————————-۷۵
۵-۲جغرافیای تاریخی بندرعباس——————————۷۵
۵-۳ جغرافیایی طبیعی شهرستان بندرعباس——————— ۷۶
۵-۴ آب و هوای استان هرمزگان—————————– ۷۷
۵-۵ ناهمواریهای استان هرمزگان————————- ۷۸
۵-۶ رودخانه ها ———————————— ۷۹
۵-۷ تنگه هرمز————————————— ۷۹
۵-۸ خلیج فارس ———————————- ۸۰
۵-۹ حیات وحش———————————— ۸۱
۵-۱۰ جغرافیای اقتصادی استان هرمزگان—————- ۸۲
۵-۱۱ منابع طبیعی خلیج فارس————————– ۸۳
۵-۱۲ ماهیگیری و جانوران دریایی ——————— ۸۳
۵-۱۳صنایع دستی———————————— ۸۴
۵-۱۴ مذهب و زبان———————————- ۸۵
۵-۱۵ آداب و رسوم———————————- ۸۵
۵-۱۶ گردشگاه ها ———————————– ۸۶
۵-۱۷مهمترین آبهای معدنی ————————— ۸۶
فصل ششم : برنامه ریزی فضایی و کالبدی مورد نیاز
۶- ۱- برنامه ریزی کالبدی —————————–۸۸
۶- ۲- ضوابط طراحی سالن نمایش ———————- ۸۸
۶- ۳- فرم مناسب تالار——————————- ۹۸
۶- ۴- فضای نمایشگاهی و گالری—————————- ۱۰۳
۶- ۵- کتابخانه——————————————- ۱۰۴
۶- ۶- سالن مطالعه ————————————— ۱۰۴
۶- ۷- کارگاههای آموزشی———————————- ۱۰۶
فصل هفتم : رندرها —————————————۱۱۲
منابع ————————————————— ۱۱۵