رساله دانشکده معماری با رویکرد معماری پایدار ، به صورت فایل ورد قابل ویرایش و در ۱۴۲ صفحه تهیه شده است . در این پروژه از بام سبز و سلول خورشیدی و سپتیک تانک به عنوان مفاهیم معماری پایدار ، استفاده شده است .
از دﯾﺮﺑﺎز ﮐﺴﯽ ﻣﻌﻤﺎر ﺷﻨﺎﺧﺘﻪ ﻣﯽ ﺷﺪ ﮐﻪ اﮔﺮ ﻫﻢ در داﻧﺶ ﻫﺎ وﻫﻨﺮﻫﺎی دﯾﮕﺮ دﺳﺘﯽ ﺑﻪ ﻋﻤﻞ ﻧﺪارد ﺣﺪاﻗﻞ ﺑﺎآﻧﻬﺎ آﺷﻨﺎ ﺑﺎﺷﺪ در ﺷﻌﺮ ، ﻣﻮﺳﯿﻘﯽ ، ﻧﻘﺎﺷﯽ ، ﻣﺠﺴﻤﻪ ﺳﺎزی وﻏﯿﺮه را ﺗﺸﺨﯿﺺ ﻣﯽ دﻫﺪ، ﭘﺲ آﻣﻮزش ﻣﻌﻤﺎری ﻣﺤﺪود ﻧﯿﺴﺖ .
در داﻧﺸﮑﺪه ﻫﻨﺮ وﻣﻌﻤﺎری ﺳﻌﯽ ﻣﯽ ﺷﻮد ﻋﻼوه ﺑﺮ آﻣﻮزش ﻋﻠﻤﯽ وﻋﻤﻠﯽ ، داﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ارﺗﺒﺎط ﺑﻬﺘﺮی وﺑﯿﺸﺘﺮی ﺑﺎ ﻓﻀﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﺧﻮد داﺷﺘﻪ ﺑﺎﺷﻨﺪ ودر ﻓﻀﺎﯾﯽ رﺷﺪ ﯾﺎﺑﻨﺪ ﺑﻪ ارزش ﻫﺎی ﻋﻠﻤﯽ وﻫﻨﺮی وﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺗﻮﺟﻪ ﺷﺪه ﺑﺎﺷﺪ .
ﭘﺲ ﻃﺮاﺣﯽ داﻧﺸﮑﺪه ﻫﻨﺮ وﻣﻌﻤﺎری ﺑﻪ ﻣﺜﺎﺑﻪ ﻣﺮﮐﺰ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ –ﻓﺮﻫﻨﮕﯽ ﺑﺘﻮاﻧﺪ ﻧﻘﺶ اﺟﺘﻤﺎﻋﯽ ﺧﻮدرا اﯾﻔﺎ ﮐﻨﺪ.
ﻣﺨﺎﻃﺐ داﻧﺸﮑﺪه ﻫﻨﺮ وﻣﻌﻤﺎری ﺗﻨﻬﺎ اﺳﺎﺗﯿﺪ وداﻧﺸﺠﻮﯾﺎن ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ، ﺑﻠﮑﻪ ﻋﻤﻮم ﻣﺮدم ﻫﺴﺘﻨﺪ .
اﯾﻦ ﺳﺒﮏ و روﯾﮑﺮد از ﻣﻌﻤﺎری از ﮔﺮاﯾﺶ ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﻣﻌﻤﺎری ﻫﻤﺎﻫﻨﮓ ﺑﺎ ﻣﺤﯿﻂ زﯾﺴﺖ ﻃﺒﯿﻌﯽ اﺳﺖ ﮐﻪ ﯾﮑﯽ از ﻧﯿﺎزﻫﺎی اﺳﺎﺳﯽ ﺑﺸﺮ در ﺟﻬﺎن اﻣﺮوزی ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ .
دﺳﺘﯿﺎﺑﯽ ﺑﻪ ﻣﻌﻤﺎری ﭘﺎﯾﺪار واﺳﺘﻔﺎده از اﻧﺮژی ﻫﺎی ﺗﺠﺪﯾﺪ ﭘﺬﯾﺮ ، ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﺎ اﻟﻬﺎم ﮔﺮﻓﺘﻦ از ﻣﻌﻤﺎری ﮔﺬﺷﺘﻪ اﯾﺮان و ﺗﻠﻔﯿﻖ روﺷﻬﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎن ﺳﺎزی ﺳﻨﺘﯽ ﺑﺎ روﺷﻬﺎی ﻧﻮﯾﻦ ﺑﻪ ﻃﺮح ﻫﺎی ﻧﻮﯾﻨﯽ دﺳﺖ ﯾﺎﺑﯿﻢ – ﺑﺎ اﺟﺮای راﻫﮑﺎرﻫﺎی ﺑﻬﯿﻨﻪ ﺳﺎزی ﻣﺼﺮف
اﻧﺮژی ، آﻣﻮزش و آﮔﺎه ﺳﺎزی ، ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی ﻫﺪﻓﻤﻨﺪ ، ﺳﻮد ﺑﺮدن از اﻣﮑﺎﻧﺎت زﯾﺴﺖ ﻣﺤﯿﻄﯽ و در ﻧﻬﺎﯾﺖ ﭘﮋوﻫﺶ وﺗﺤﻘﻖ در اﯾﻦ زﻣﯿﻨﻪ واﺳﺘﻔﺎده از ﯾﺎﻓﺘﻪ ﻫﺎی ﭘﮋوﻫﺶ ﻣﯽ ﺗﻮان ﺑﻪ ﺷﺎﺧﺺ ﻫﺎی ﻣﻨﺎﺳﺐ ﺗﺮی در راﺑﻄﻪ ﺑﺎ ﺗﻮﺳﻌﻪ ﭘﺎﯾﺪار دﺳﺖ ﯾﺎﻓﺖ.
۱-ﻃﺮاﺣﯽ ﻓﻀﺎ داﻧﺸﮑﺪه ﻫﻨﺮ وﻣﻌﻤﺎری ﻣﺘﻨﺎﺳﺐ ﺑﺎ ﻫﻮﯾﺖ ، ﻓﺮﻫﻨﮓ وﻣﻌﻤﺎری اﯾﺮاﻧﯽ وﺑﺎ ﺗﻮﺟﻪ ﺑﻪ روﯾﮑﺮد ﭘﺎﯾﺪار ، ﺗﻼش ﺑﺮای ﺣﻔﻆ واﺳﺘﻔﺎده درﺳﺖ از اﻧﺮژی ﻫﺎ ﻣﯽ ﺑﺎﺷﺪ.
۲- ارﺗﻘﺎ ﮐﯿﻔﯿﺖ ﻓﻀﺎﻫﺎی آﻣﻮزﺷﯽ ﻫﻨﺮ وﻣﻌﻤﺎری وﺑﺮرﺳﯽ ازﺟﻨﺒﻪ ﻋﻠﻤﯽ وﻋﻤﻠﯽ ﺗﺎ ﺑﺘﻮان ﺑﻨﺎﯾﯽ از ﻟﺤﺎظ اﺑﻌﺎد واﺳﺘﺎﻧﺪاردﻫﺎ وﻫﻢ از ﻟﺤﺎظ ﻫﻮﯾﺖ ﻃﺮاﺣﯽ ﮐﺮد.
فهرست مطالب رساله :
فهرست مطالب
چکیده۲
مقدمه۳
اهداف موضوع۵
فصل اول: هنر
۱-۱- تعریف هنر۶
۱-۲-شناخت هنر۱۰
۱-۲-۱-حس زیبایی۱۰
۱-۲-۲-تعریف زیبایی۱۰
۱-۲-۳-تمایز هنر و زیبایی۱۱
۱-۳-مفهوم هنر، هنرمند و اثر هنری۱۲
۱-۳-۲-اثر هنری۱۵
۱-۴-دسته بندی هنر۱۶
۱-۵-ریشه هنر۱۸
۱-۶-اصول و ارکان هنر۲۱
۱-۷-هنر اجتماعی۲۳
۱-۷-۱-هنر و ارتباط۲۳
۱-۷-۲-وضعیت کنونی هنر ایران۲۵
۱-۸-نظریه هنرمندان۲۷
۱-۹-هنر از دید حکما و فلاسفه۲۸
فصل دوم: آموزش
۲-۱-تعلیم و تربیت۳۰
۲-۲-تعریف تدریس۳۰
۲-۳-انواع هدفهای تعلیم و تربیت۳۱
۲-۴-تابع و متغیر در تدریس۳۱
۲-۵-تدریس و روش۳۲
۲-۶-ارتباط یادگیری و روش تدریس۳۵
۲-۷-اصول تدریس خوب۳۸
۲-۸-آموزش و پرورش۴۰
۲-۹-هدف از آموزش۴۳
۲-۱۰-تأثیر آموزش بر فرهنگ۴۳
۲-۱۱-تأثیر فرهنگ بر جامعه۴۴
۲-۱۲-آموزش هنر۱۸
۲-۱۳-هنر اجتماعی و آموزش۵۲
فصل سوم: تاریخچه آموزش معماری
۳-۱ تاریخچه دانشگاه در غرب وجهان ۵۴
۳-۱-۱ بوزار فرانسه ۵۷
۳-۱-۲ باهاوس ۵۷
۳-۱-۳ دانشگاه معماری لندن ۶۱
۳-۱-۴ مدارس معماری ایتالیا ۶۲
۳-۱-۵ روش اموزش معماری در امریکای شمالی ۶۳
۳-۲ بررسی سیستم ها واهداف اموزشی در دانشکده های مهم خارج از کشور ۶۴
۳-۲-۱ دانشگاه برکلی امریکا ۶۴
۳-۲-۲ دانشگاه معماری A-A 67
۳-۲-۳ دانشگاه MIT ۷۵
۳-۲-۴ انیستیتو شاهزاده ویلز ۷۷
۳-۲-۵ دانشگاه اورگن ۷۸
۳-۳ تاریخچه اموزش عالی در ایران ۷۸
فصل چهارم: معماری پایدار و نقش آن در بهبود فضای دانشکده معماری
۴-۱-محیط زیست۸۱
۴-۲-معماری پایدار۸۱
۴-۲-۱-اصول پایداری۸۲
۴-۲-۲-طراحی پایدار ۸۲
۴-۲-۳-انرژی خورشیدی۸۳
۴-۲-۴-فتوولتاییک۸۳
۴-۲-۵-پنل های خورشیدی۸۴
۴-۲-۶-پوشش سقف با فتوولتاییک۸۵
۴-۲-۶-۱-مزایای استفاده از سیستم های فتوولتاییک۸۶
۴-۲-۷-بام سبز۸۷
۴-۲-۷-۱-فواید بام سبز۸۸
۴-۲-۷-۲-گیاهان بام سبز۸۹
۴-۲-۷-۳-گیاهان در معماری۸۹
۴-۲-۷-۴-گیاهان دارویی۹۰
۴-۲-۸-ساختمان سپتیک تانک۹۱
۴-۲-۹-گودال باغچه۹۲
فصل پنجم : بررسی نمونه های موردی
۵-۱ دانشگاه هنر توکیو ۹۳
۵-۲ دانشگاه هنرو معماری سین سیناتی ۹۹
۵-۳ دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی ۱۰۲
۵-۳-۱تحلیل کالبدی دانشکده معماری دانشگاه شهید بهشتی ۱۰۳
۵-۳-۱-۱ اتلیه ۱۰۳
۵-۳-۱-۲ سرسرای دانشگاه۱۰۴
۵-۳-۱-۳ ورودی دانشگاه۱۰۵
۵-۴ دانشکده معماری دانشگاه علم وصنعت ۱۰۵
فصل ششم: فضاها و استانداردها
۶-۱-تعاریف فضاها۱۰۷
۶-۲-بخش آموزش ۱۰۷
۶-۲-۱-فضای آموزش مطلوب۱۰۷
۶-۲-۲-استاد ۱۰۸
۶-۲-۳-شاگرد ۱۰۹
۶-۲-۴-روش ها۱۰۹
۶-۲-۵-ملاک های ارزیابی ۱۰۹
۶-۲-۶-محتوای آموزش ۱۱۰
۶-۲-۷-مکان آموزش ۱۱۰
۶-۳-امکانات فضائی لازم ۱۱۱
۶-۴-آموزش عملی ( آتلیه ها و کارگاهها ۱۱۲
۶-۵-آتلیه نقشه کشی ۱۱۳
۶-۶-کارگاههای چند منظوره ۱۱۳
۶-۷-کارگاه طراحی و ساخت ماکت ۱۱۳
۶-۸-مشخصات و ابعاد کارگاه ماکت ۱۱۴
۶-۸-فضای خدماتی کارگاه و آتلیه ۱۱۴
۶-۸-۱-اتاق مربی۱۱۴
۶-۹-فضای آموزشی نظری۱۱۵
۶-۱۰-کارگاه طراحی پایه سطح یک ۱۱۸
۶-۱۱-کارگاه نقاشی سطح یک ۱۱۸
۶-۱۲-کارگاه نقاشی سطح یک ۱۱۹
۶-۱۳-کارگاه نقاشی سطح دو۱۱۹
۶-۱۴-کارگاه نقاشی سطح دو ۱۱۹
۶-۱۵-کارگاه عکاسی پایه ۱۱۱۹
۶-۱۶-کارگاه عکاسی پایه ۱۱۹
۶-۱۷-کارگاه تخصصی ۱۲۰
۶-۱۸-کارگاه عکاسی تخصصی ۱۲۰
۶-۱۹-فضاهای کمک آموزشی ۱۲۰
۶-۱۹-۱-کتابخانه تخصصی ۱۲۰
۶-۲۰-قسمت تحقیقات ۱۲۱
۶-۲۱-موقعیت فضاهای مورد نیاز ۱۲۱
۶-۲۲-آمفی تئاتر وسالن اجتماعات ۱۲۲
۶-۲۳-بخش طراحی کامپیوتری ۱۲۳
۶-۲۴-آتلیه عکاسی ۱۲۴
۶-۲۵-سایرفضاهای۱۲۴
۶-۲۶-قسمت اداری ۱۲۵
۶-۲۶-۱-بخش اداری دانشکده۱۲۵
۶-۲۷-کارگاههای کمک آموزشی ۱۲۶
۶-۲۸-مشخصات عمومی کارگاهها ۱۲۷
۶-۲۹-کارگاه ساختمان ۱۲۷
۶-۳۰-کارگاه سفال و سرامیک ۱۲۸
۶-۳۱-کارگاه چوب ۱۲۸
۶-۳۲-کارگاه فلز ۱۲۸
۶-۳۳-فضاهای خدماتی تسهیلاتی رفاهی ۱۲۹
فصل هفتم: ایده طراحی و رندرها….
۷-۱-ایده طراحی۱۳۴
۷-۲-نتیجه گیری
۷-۳-رندرها۱۳۷
منابع ۱۴۱