هدف از پژوهش ارتقاء ﮐﯿﻔﯿﺖ موزه با توجه به معماری مدرن، شناسایی آثار هنری هنرمندان برای عموم، مرکز انتقال افکار بین هنرمندان نمایش سرمایه هنری برای فرهنگ های دیگر، در راستای دستیابی به این اهداف علاوه بر موزه ها نهادهای علمی، فرهنگی و اجتماعی دیگر نیز همپای موزه ها عمل میکنند.
مسئله اصلی اینجاست که موزه های گوناگون در هر سرزمینی ارائه کننده میراثهای فرهنگی روزگاران گذشته است.از این طریق است که می توان،با مشاهده اشیاء و بررسی چگونگی موجودیت و عوامل ایجاد آن،در بطن فرهنگهای گذشته، بخاطر پربارتر کردن آتیه فرهنگی،فرو رفت و به پژوهش پرداخت،از طریق آنچه در موزهها در معرض دید قرار دارد، زندگی انسانها ادوار گوناگون را،از دیدگاههای مذهبی،سیاسی،اقتصادی،هنری و غیره می توان تحقیق و بررسی کرد. همچنین می توان سوالات زیر را بیان نمود:
روش پژوهش در این رساله شامل استفاده از اسکیس های از نمای ساختمان است که به شکلی سامان یافته تعغیراتی آزمایشی را در نما ایجاد میکند و با بررسی نکات وجنبه های مثبت رویکرد معماری مدرن واستفاده از آنها بتوانیم ﮔامی موثر در این راستا برداریم و ﻫﻤﭽﻨﯿﻦ ﻣﺤﺪوده ﻣﮑﺎﻧﯽ آن ﺷﻬﺮهمدان اﺳﺖ.
ﻓﺼﻞ اول
ادبیات و پیشینه تحقیق.. ۱
۱-۱- مقدمه. ۲
۱-۲- بیان مسئله. ۲
۱-۳- ﭘﺮﺳﺸﻬﺎی اﺻﻠﯽ ﺗﺤﻘﯿﻖ.. ۴
۱-۴- ﻓﺮﺿﯿﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ.. ۴
۱-۵- اﻫﺪاف ﺗﺤﻘﯿﻖ.. ۵
۱-۶- ﭘﯿﺸﯿﻨﻪ ﺗﺤﻘﯿﻖ.. ۵
۱-۶-۱- تعریف موزه ۸
۱-۶-۲- تاریخچه موزه در جهان. ۸
۱-۶-۳- نهادینه شدن موزه ها ۹
۱-۷- روش ﺗﺤﻘﯿﻖ.. ۱۰
۱-۸- روش ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت.. ۱۰
۱-۹- اﺑﺰار ﮔﺮدآوری اﻃﻼﻋﺎت.. ۱۰
۱-۹- روش ﺗﺠﺰﯾﻪ و ﺗﺤﻠﯿﻞ اﻃﻼﻋﺎت.. ۱۱
۱-۱۱- نتیجه گیری.. ۱۱
فصل دوم
کلیات پژوهش… ۱۲
۲-۱- مقدمه. ۱۳
۲-۲-۱- تعریف موزه مطابق با سازمان بین المللی ایکوم. ۱۳
۲-۲-۱-۱- سازمان بین المللی ایکوم. ۱۳
۲-۲-۱-۲- تعریف موزه در اسناد ایکوم. ۱۴
۲-۲-۱-۳- آیین نامه اخلاقی ایکوم برای موزه ها ۱۵
۲-۳-تاریخچه و پیشینه موزه ۱۷
۲-۳-۱- شکل گیری موزه و باستان شناسی در جهان. ۱۸
۲-۴- تاریخچه موزه ۲۰
۲-۴-۱ تاریخچه موزه در جهان. ۲۰
۲-۴-۲- معرفی آیکوم. ۲۳
۲-۴-۳- تاریخچه موزه در ایران. ۲۵
۲-۵- ﺗﻌﺮﯾﻒ ﻣﻌﻤﺎری.. ۲۸
۲-۵-۱- ﻣﻔﻬﻮم ﺑﺮﻧﺎﻣﻪ رﯾﺰی در ﻣﻌﻤﺎری.. ۲۸
۲-۵-۲- ﻣﻔﻬﻮم ﻃﺮاحی.. ۲۸
۲-۵-۳- ﻋﻮاﻣﻞ ﻣﻮﺛﺮ ﺑﺮ ﻃﺮاﺣﯽ ﭘﺮوژه ﻣﻌﻤﺎری.. ۲۹
۲-۶- اصول موردتوجه درموزه ها ۳۱
۲-۷- اهداف موزه ۳۲
۲-۷-۱- عمده فعالیتهای موزه ۳۲
۲-۸- انواع موزه ۳۳
۲-۸-۱- موزه های هنری.. ۳۳
۲-۸-۲- موزه های هنری مدرن. ۳۴
۲-۸-۳ گالریها و مراکز هنرهای معاصر. ۳۴
۲-۸-۴- موزههای تاریخی.. ۳۵
۲-۸-۵- موزههای علمی.. ۳۶
۲-۸-۶- موزههای تخصصی.. ۳۷
۲-۸-۷- موزههای منطقهای.. ۳۷
۲-۸-۸- موزههای فضای آزاد: ۳۷
۲-۸-۹- بناهای تبدیل شده به موزه ۳۸
۲-۸-۱۰- بناهایی که به عنوان موزه ساخته شده اند. ۳۹
۲-۸-۱۱- معبد ـ موزهها یا کاخ ـ موزه ها ۴۰
۲-۸-۱۲- موزههای جدید. ۴۱
۲-۸-۱۳- از نظر عملکرد. ۴۲
۲-۹- ﮔﻮﻧﻪ ﺷﻨﺎﺳﻲ ﻣﻮﺯﻩ ۴۳
۲-۱۰-فرهنگ معماری در برابر فرهنگ موزه ۴۴
۲-۱۱- اصول توسعه صنعت موزه داری در کشور. ۴۵
۲-۱۲- اصول توریسم وگردشگردی.. ۴۵
۲-۱۳- محل و ساختمان موزه ۴۶
۲-۱۴-معرفی سیستم مدرن. ۴۷
۲-۱۵-سیستم ها و فناور یهای مدرن ساختمانی.. ۴۸
۲-۱۶-بخشهای مختلف سیستم قاب فولادی سبک نورد سرد: L.S.F. 48
۲-۱۷-اعضای سازه ای سیستم قاب فولادی سبک نورد سرد. ۵۰
۲-۱۸-اتصالات به سه روش زیر انجام میگیرد. ۵۱
۲-۱۹- بررسی نقاط مثبت سیستم قاب سبک فولادی.. ۵۱
۲-۲۰-تفاوتهای سیستم سازه های پیش ساخته سبک با سایر سیستم ها ۵۵
۲-۲۱-نتیجه گیری.. ۵۶
فصل سوم
بررسی چند نمونه موردی.. ۵۸
۳-۱- مقدمه. ۵۹
۳-۲- نمونه داخلی.. ۵۹
۳-۲-۱- موزه هنرهای معاصر تهران. ۵۹
۳-۲-۲- معماری.. ۶۰
۳-۲-۳- آثار هنری استفاده شده در بنا ۶۰
۳-۲-۴- آثار باغ تندیس.. ۶۰
۳-۲-۴-۱- گنجینه. ۶۰
۳-۲-۴-۲- بخشهای جنبی. ۶۱
۳-۳- نمونه خارجی.. ۶۵
۳-۳-۱- موزه هنرهای معاصر بیلبائو: ۶۵
۳-۳-۲- موزه هنر معاصر کیاسما، هلسینکی فنلاند. ۶۸
۳- ۴- موزه هنر کیمبل ،تگزاس آمریکا ۸۱
۳-۴-۱- تاریخچه موزه کیمبل.. ۸۱
۳-۴-۲- موزه هنری کیمبل اثر لویی کان. ۸۲
۳-۴-۳- نورگیر کلرستوری.. ۸۵
۳- ۵- موزه گوگنهایم ،نیویورک آمریکا ۸۸
۳-۵-۱- تاریخچه موزه گوگنهایم. ۸۸
۳- ۶-موزه گوگنهایم،بیلبائو اسپانیا ۹۵
۳-۶-۱- فرانک گری.. ۹۵
۳-۶-۲- تأسیسات گرمایش و سرمایش… ۱۰۰
۳-۷- موزه هنر میلواکی.. ۱۰۵
۳-۷-۱ تأثیر موزه هنر میلواکی در طراحی.. ۱۰۸
۳-۸- جمع بندی و نتیجه گری.. ۱۱۲
فصل چهارم
ﺷﻨﺎﺧﺖ ﺑﺴﺘﺮ ﺗﺤﻘﯿﻖ.. ۱۱۴
۴-۱-مقدمه. ۱۱۵
۴-۱-۱- ﺧﺼﻮﺻﯿﺎت ﺟﻐﺮاﻓﯿﺎﯾﯽ و ﺳﯿﺎﺳﯽ اﯾﺮان. ۱۱۵
۴-۲-شهرستان همدان. ۱۱۶
۴-۳- موقعیت جغرافیایی استان. ۱۱۶
۴-۴- ویژگی های اقلیمی و تاثیرات آن بر بافت و معماری.. ۱۱۷
۴-۵- وضعیت زمین شناسی و زلزله در منطقه. ۱۱۸
۴-۶-حرارت و برودت: ۱۱۸
۴-۷-رطوبت نسبی.. ۱۱۹
۴-۸-بارندگی.. ۱۱۹
۴-۹- باد. ۱۱۹
۴-۹-۱- انواع باد. ۱۲۰
سرعت وزش باد (متر بر ثانیه) در سالهای ۱۳۸۵ ـ ۱۳۷۶٫ ۱۲۱
جدول ۲-۴سرعت وزش باد مأخذ: کتاب اقلیم و معماری، نوشته مرتضی کسمایی هواشناسی همدان،سال. ۱۲۱
نمودار جهت و سرعت وزش باد در ماههای مختلف سال. ۱۲۲
۴-۱۰- شهر از نظر زمینشناسی.. ۱۲۲
۴-۱۱- بررسی حد آسایش در اقلیم همدان. ۱۲۲
۴-۱۲-تابش خورشید. ۱۲۳
۴-۱۳-منابع طبیعی و پوشش گیاهی.. ۱۲۴
۴-۱۲-ویژگی های معماری منطقه. ۱۲۵
۴-۱۴- راهکارهایی در طراحی اقلیمی.. ۱۲۷
۴-۱۵- مکان انجام پروژه: ۱۲۸
۴-۱۶-دلایل انتخاب سایت.. ۱۲۹
۴-۱۷-زمان اجرای پروژه ۱۲۹
۴-۱۸-شیب و توپوگرافی سایت.. ۱۳۰
ﻓﺼﻞ ﭘﻨﺠم
استانداردها ۱۳۱
۵-۱- مقدمه. ۱۳۲
۵-۱-۱- استانداردهای فضایی.. ۱۳۲
۵-۱-۱-۱- نگهداری.. ۱۳۲
۵-۱-۳- مشخصات فیزیکی فضای نمایش… ۱۳۶
۵-۱-۵- نورپردازی در موزه ۱۴۱
۵-۳- استانداردهای کلی.. ۱۵۱
۵-۴- مقدمه. ۱۶۸
۵-۴-۱- شبکه های طراحی.. ۱۶۸
۵-۴-۲-ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﺷﮑﻞ دﻫﯽ ﻋﻤﻮدی.. ۱۶۹
۵-۴-۳- ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﺷﮑﻞ دﻫﯽ افقی.. ۱۷۰
۵-۴-۴- ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی اﺛﺎﺛﯿﻪ. ۱۷۰
۵-۴-۵- ﺷﺒﮑﻪ ﻫﺎی ﺳﺎﺧﺘﻤﺎﻧﯽ و ﺗﺎﺳﯿﺴﺎﺗﯽ.. ۱۷۰
۵-۴-۶- تعیین ﻗﻄﻌﺎت ﻣﻨﻈﻢ ﺑﺮای ﻓﻀﺎﻫﺎی ﮐﺎر. ۱۷۰
۵-۵- ﻣﺒﻠﻤﺎن ﻓﻀﺎی موزه هنرهای معاصر. ۱۷۱
۵-۶- ﺗﻨﻈﯿﻢ ﻓﻀﺎ ﺑﺎ ﺗﻐﯿﯿﺮات.. ۱۷۱
۵-۶-۱- ﻓﻀﺎﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ.. ۱۷۲
۵-۶-۲- ﻓﻀﺎﻫﺎی داﺧﻠﯽ.. ۱۷۳
۵-۷- ﻃﺮاﺣﯽ ﻣﺤﻞ و ﻣﯿﺪان ﮐﺎر از دﯾﺪﮔﺎه آﻧﺘﺮوﭘﻮﻣﺘﺮی.. ۱۷۴
۵-۷-۱-دمای محیط.. ۱۷۵
۵-۷-۲-ﺳﺮوﺻﺪا ۱۷۶
۵-۷-۳-رﻧﮓ… ۱۷۶
۵-۷-۴-بافت.. ۱۷۷
۵-۷-۵-دﯾﺪﻫﺎی ﺧﺎرﺟﯽ و داخلی.. ۱۷۹
۵-۷-۶-فرم. ۱۸۰
۵-۷-۷-آکوستیک… ۱۸۰
۵-۸-ﺗﺎﺛﯿﺮﻫﺎی رواﻧﯽ ﻣﺤﯿﻂ ﮐﺎر. ۱۸۲
۵-۹-بررسی ﺗﺎﺳﯿﺴﺎت موزه هنرهای معاصر. ۱۸۲
۵-۹-۱-ﮐﻮﻟﺮ ﮔﺎزی.. ۱۸۲
۵-۹-۲-روشنایی.. ۱۸۵
۵-۹-۳-فاضلاب.. ۱۸۵
۵-۱۰-سرانه ها و لیست فضاهای مورد نیاز پروژه ۱۸۶
۵-۱۱- ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی.. ۱۸۸
ﻓﺼﻞ ششم
روﻧﺪ ﻃﺮاﺣﯽ.. ۱۸۹
۶-۱- مقدمه. ۱۹۰
۶-۲- بررسی اهداف.. ۱۹۰
۶-۳- اصول طراحی.. ۱۹۱
۶-۴- ﺳﺎیتهای ﭘﯿﺸﻨﻬﺎدی.. ۱۹۳
۶-۴-۱- سایت پیشنهادی اول. ۱۹۳
۶-۴-۲- سایت پیشنهادی دوم. ۱۹۳
۶-۵- ﺳﺎﯾﺖ ﻣﻨﺘﺨﺐ.. ۱۹۵
۶-۶- ﻧﺘﯿﺠﻪ ﮔﯿﺮی.. ۱۹۵
منابع و مراجع.. ۱۹۶
منابع فارسی.. ۱۹۷
منابع اینترنتی.. ۱۹۹