نمایش؛ قالبی برای اندیشه، روندی برای شناخت و شیوه ای برای برگردانیدن مفاهیم انتزاعی به شرایط ملموس انسانی است. شیوه ای که به کمک آن می توان وضعیتی را بر روی صحنه تنظیم و طراحی کرد و پیامد و عواقب آن را آزمود. این هنر اجتماعی بنا بر ماهیت ذاتی خود، آفرینشی جمعی است. انسان به مثابه حیوانی اجتماعی؛ یعنی حیوانی که قادر نیست در انزوا بسر برد، ناگزیر از تشکیل واحدی از یک قبیله، طایفه، قوم و ملت است و عمیقاً به چنین تجارب جمعی متکی است تا قادر به تجربه نمودن هویت خویش باشد.
با اینگونه مراسم و نمایشها در قالبهای آیینی و مردمی است که می توان در آنها این هویت را تجربه کرد. این تجربه منجر به رسیدن به مرحله آگاهی بالاتر، دریافت بصیرتی چشمگیر در مورد ماهیت هستی و بازسازی توان و توش روحی و جسمی انسان برای رو در رو شدن با جهان هستی خواهد انجامید. اینگونه مراسم جایگاه پیشین خود را از دست داده و بدلایل مختلف مهجور مانده اند. در سالهای اخیر تلاش هایی برای جبران این کاستی ها انجام شده که ناکافی است.
از این رو در این پروژه این موضوع مورد مطالعه قرار گرفته و اهداف کلان زیر را دنبال می کند: ارتقاء سطح کیفی زندگی اجتماعی مردم در بستر محیطی مفرح و خاطره انگیز با زمینه های نمایشی و امکان تعامل گروه های مختلف اجتماعی؛ ایجاد محیطی جهت آشنا ساختن مردم با ریشه های فرهنگی و ارزشی خود و تحقیق و پژوهش در آن با رویکردی ملی و جذب گردشگر؛ نمایش آثار هنرمندان جهت معرفی هرچه بیشتر این هنر به مردم.
چکیده
شناخت
- مسئله
- بیان مسئله ۲
- سوالات تحقیق ۳
- اهداف و فرضیه های تحقیق ۳
- ضرورت طرح ۳
- مروری بر تحقیقات انجام شده ۶
- روند تحقیق ۷
۱-۲-۱- گردهم آیی ۸
۱-۲-۲-گفتگو ۱۱
۱-۲-۳- فرهنگ ۱۴
۱-۲-۴- هویت ۲۲
۱-۲-۵- محیط ۲۳
۱-۲-۶- فضا ۲۵
۱-۲-۷- فرم ۲۷
۱-۲-۸- زمان ۳۰
۱-۲-۹- معماری ایران ۳۱
مبانی نظری
۲-۱- مبانی فرهنگ ایران و تاثیر آن بر معماری ۳۵
۲-۱-۱- مفهوم سیر از ظاهر به باطن در معماری ایران ۳۷
۲-۲- نحوه ابراز افکار و اندیشه ها با هندسه ۳۸
۲-۲-۱- هندسه ۳۸
۲-۲-۲- هندسه مقدس: استعاره نظم جهانی ۴۰
۲-۲-۳- هندسه در معماری ایرانی ۴۰
۲-۲-۴- تناسب زرّین (طلایی) ۴۲
۲-۲-۵- رشد فراگستر و آفرینش مارپیچها ۴۵
۲-۳- امر قدسی و تجلی آن در تقدس بخشی به فضای معماری ۴۹
۲-۳-۱- مفهوم امر قدسی ۵۰
۲-۳-۲- الوهیت ۵۱
۲-۳-۳- شیوه های تجلی امر قدسی در هنر معماری ۵۲
۲-۴- کاربرد رنگ ، اعداد و اسطوره ها در معماری ۵۳
۲-۴-۱- رنگ در معماری ۵۳
۲-۴-۲- اسطوره و صورتهای سمبولیک ۵۴
۲-۴-۳- متافیزیک صورت های سمبولیک ۵۵
۲-۴-۴- رنگ و نور ۵۵
۲-۵- زمان و رابطه آن با پویایی در فضای معماری ۵۶
۲-۵-۱- حرکت از نگاه فلسفه ۵۶
۲-۵-۲- حرکت از دیدگاه معماری ۵۶
۲-۵-۳- عناصر القا کننده حرکت در معماری ۵۷
۲-۶- گفتگوی میان فرهنگها ۵۹
۲-۶-۱- شاخصهای ارتباطات میان فرهنگی ۵۹
۲-۶-۲- ویژگیهای عمومی لازم جهت گفتگو مداری ۶۰
۲-۷- محیط و تاثیر مولفه های آن بر معماری ۶۰
۲-۷-۱- ویژگیهای عمومی پاسخ دهی محیط جمعی ۶۱
۲-۷-۲- استنتاج نتایج پاسخ دهی محیط بر حسب ویژگیهای گفتگومداری ۶۲
تحلیل نمونه ها
۳-۱- پیشینه مراکز فرهنگی در برخی از کشورهای جهان ۶۴
۳-۲- پیشینه ی مراکز فرهنگی در ایران ۶۷
۳-۳- بررسی نمونه های موردی فرهنگسرا( ایرانی ) ۶۸
۳-۳-۱- فرهنگسرای نیاوران ۶۸
۳-۳-۲- مرکز بین المللی فرهنگی اصفهان ۷۵
۳-۳-۳- مرکز فرهنگی دزفول ۷۶
۳-۴- بررسی نمونه فرهنگسرای خارجی ۷۷
۳-۴-۱- مرکز فرهنگی تی جی بائو ۷۷
۳-۵- نتیجه گیری ۸۱
مطالعات جغرافیایی، جمعیتی، اقلیمی شهر قم
۴-۱- حدود طبیعی استان ۸۳
۴-۲- جغرافیای طبیعی استان ۸۳
۴-۳- اقلیم استان و تاثیر آن بر ساختمان ۸۴
۴-۳-۱- بارش ۸۴
۴-۳-۲- دما ۸۵
۴-۳-۳- باد ۸۷
۴-۳-۴ – انتخاب جهت مناسب ساختمانها ۸۷
۴-۴- نتایج و پیشنهادات کلی ۸۸
۴-۴-۱- جدول نتیجه گیری ۸۹
۴-۴-۲- راهکارهای طراحی اقلیمی استفاده شده در طرح ۹۰
نتایج حاصل از پژوهش
۵-۱- راهکارهای طراحی ۹۲
۵-۱-۱- معیارهای طراحی ۹۲
۵-۲- نظام طراحی ۹۲
۵-۳-معنای معمارانه مفاهیم گفتگوی فرهنگی در قالب طراحی مرکز همایش و گفتگوی فرهنگی ۹۳
۵-۴- فضاهای مورد نیاز ۹۴
۵-۴-۱- گفتگو ۹۵
۵-۴-۲- فضای اداری ۹۶
۵-۴-۳- فضاهای تاسیساتی ۹۶
۵-۴-۴- فضای عرضه محصولات فرهنگی ۹۶
۵-۴-۵- فضای آموزشی ۹۶
۵-۴-۶- فضای خدمات عمومی ۹۶
۵-۵- طراحی فضاها
۵-۵-۱- فضای گفتگو ۹۶
۵-۵-۲- فضای اداری ۱۰۱
۵-۵-۳- فضاهای تاسیساتی ۱۰۲
۵-۵-۴- فضای عرضه محصولات فرهنگی ۱۰۲
۵-۵-۵- فضای آموزشی ۱۰۲
۵-۵-۶- فضای خدمات عمومی ۱۰۲
تحلیل سایت
۶-۱- مطالعات میدانی ۱۰۴
۶-۱-۱- موقعیت کلی سایت در شهر ۱۰۴
۶-۱-۲- کاربری اراضی ۱۰۵
۶-۱-۳- دید و منظر سایت ۱۰۵
۶-۱-۴- همسایگی سایت ۱۰۶
۶-۱-۵- وضعیت ترافیک و خیابانهای اطراف ۱۰۶
۶-۱-۶- دسترسیها به و از سایت ۱۰۷
۶-۲- تحلیل اقلیم سایت ۱۰۸
۶-۳- مکانیابی طرح ۱۰۸
روند طراحی و توجیه طرح
۷-۱- روند طراحی ۱۱۰
۷-۱-۱-آلترناتیوها ۱۱۰
۷-۱-۲- حجم اولیه ۱۱۰
۷-۱-۳- رسیدن به هندسه کار ۱۱۱
۷-۲- مبانی نظری ۱۱۲
۷-۳- معرفی طرح ۱۱۴
۷-۳-۱- سازه ۱۱۴
۷-۳-۲- تاسیسات ۱۱۵
۷-۳-۳- تمهیدات زلزله ۱۱۵
۷-۳-۴- تمهیدات ویژه سالمندان و معلولین ۱۱۵
۷-۳-۵- تمهیدات آکوستیکی ۱۱۶
۷-۳-۶-تمهیدات اقلیمی ۱۱