باز زنده سازی بافت های فرسوده شهری یکی از مسائلی است که می تواند به ادامه حیات بافت منجر و به حفظ ارزش های گذشته کمک کند. بافت قدیم شهر بوشهر بر خلاف دیگر بافت های قدیمی شهرهای دیگر ایران از این موقعیت برخوردار است که در مرکز و هسته ی اصلی شهر واقع شده است؛ و این موضوع بستر مناسبی را برای احیای این بافت ارزشمند ایجاد می کند. ارگ حکومتی بوشهر یکی از بناهای ارزشمند این بافت می باشد که نسبت به دیگر بناهای بافت دارای قدمت بیشتری بوده و تاریخچه ای ثبت شده دارد. این بنا با قرار گیری در یکی از قدیمی ترین محلات بافت تاریخی بوشهر یعنی شنبدی به بسیاری از عناصر تاثیر گذار در بافت نزدیک و همجوار است.
بنای مذکور طی ادوار مختلف کاربری های مختلفی از قبیل تلگراف خانه، خانه شیخ نصر آل مذکور، دبستان گلستان و پایگاه بسیج محلی را به خود دیده است. متاسفانه در حال حاضر نیز بنای قدیمی رو به تخریب بوده و در صورت عدم توجه و رسیدگی از بین رفته و به خرابه های اطراف می پیوندد. متاسفانه خرابه های اطراف تبدیل به محلی برای دفع زباله و بهشتی برای معتادان شده اند.
پژوهش حاضر به بررسی بستر و زمینه بنای مذکور پرداخته و با رویکردی بوم گرایانه و زمینه گرا به طراحی مجموعه گردشگری در این بخش از محله شنبدی واقع در چهار محل بافت قدیم بوشهر می پردازد. انتخاب مجموعه گردشگری با این دیدگاه که روزگاری این شهر دروازه ارتباط ایران با شرق وغرب بوده و اکثر ابر قدرت های جهان در بوشهر کنسولگری داشته و سفرنامه ها و گزارشات بسیاری از این شهر توسط غربی ها به رشته تحریر در آمده است.
فصل اول: ۲
۱-۱-مقدمه: ۲
۱-۲-بیان مساله: ۳
۱-۳-ضرورت و اهمیت تحقیق: ۵
۱-۴-اهداف مشخص تحقیق: ۵
۱-۵-سوالات تحقیق: ۶
۱-۶-فرضیه های تحقیق: ۶
۱-۷-چهارچوب نظری: ۷
فصل دوم: ۸
۲-۱- بخش اول : باز زنده سازی.. ۱۰
۲-۱-۱- واژه شناسی: ۱۰
۲-۱-۱-۱- بهسازی : ۱۰
۲-۱-۱-۱-۱- بازیافت : ۱۰
۲-۱-۱-۱-۲- مراقبت: ۱۰
۲-۱-۱-۱-۳- حمایت : ۱۱
۲-۱-۱-۱-۴- استحکام بخشی : ۱۱
۲-۱-۱-۱-۵- توان بخشی : ۱۱
۲-۱-۱-۱-۶- بهبود ، سازماندهی و باز آبادانی : ۱۱
۲-۱-۱-۲- نوسازی : ۱۱
۲-۱-۱-۲-۱- تجدید حیات : ۱۲
۲-۱-۱-۲-۲- به روز کردن ( انطباق) : ۱۲
۲-۱-۱-۲-۳- تبدیل ( دگرگونی) : ۱۲
۲-۱-۱-۲-۴- حفاظت : ۱۲
۲-۱-۱-۲-۵- نوشدن : ۱۲
۲-۱-۱-۲-۶- احیا: ۱۳
۲-۱-۱-۲-۷- تعمیر : ۱۳
۲-۱-۱-۳- بازسازی.. ۱۳
۲-۱-۱-۳-۱- تخریب: ۱۳
۲-۱-۱-۳-۲- پاک سازی : ۱۳
۲-۱-۱-۳-۳- دوباره سازی : ۱۳
۲-۱-۱-۴ – روش های تلفیقی.. ۱۴
۲-۱-۱-۴-۱- الگویابی مجدد : ۱۴
۲-۱-۱-۴-۲- یکپارچه سازی و وحدت مجدد : ۱۴
۲-۱-۱-۴-۳- بیان متفاوت و موقعیت دوباره یافتن : ۱۴
۲-۱-۱-۴-۴- بازآفرینی : ۱۴
۲-۱-۱-۴-۵- نوزایی.. ۱۵
۲-۱-۲- درباره ی روش های باز زنده سازی یا مرمت معماری.. ۱۵
۲-۱-۲-۱- مرمت یا باززنده سازی حفاظتی.. ۱۵
۲-۱-۲-۲- بازسازی سبکی یا آناستیلوزی.. ۱۶
۲-۱-۲-۳- مرمت تکمیلی، مرمت الحاقی.. ۱۸
۲-۱-۲-۴- باززنده سازی یا مرمت تاریخی.. ۱۸
۲-۱-۲-۵- باززنده سازی جامع. ۱۸
۲-۱-۳- بافت های تاریخی : ۱۸
۲-۱-۳-۱- بافت تاریخی قاهره: ۱۹
۲-۱-۳-۲- بافت یزد: ۱۹
۲-۱-۴- بحران هویت : ۲۰
۲-۱-۵- بافت های تاریخی به عنوان میراثی فرهنگی : ۲۰
۲-۱-۶- اثرات احیای بافت های تاریخی : ۲۱
۲-۱-۷- بافت تاریخی بوشهر، دیدگاهی آسیب شناسانه : ۲۲
۲-۲- بخش دوم : گردشگری.. ۲۳
۲-۲-۱- ماهیت و فلسفه ی گردشگری: ۲۳
۲-۲-۲- ابعاد مختلف گردشگری: ۲۴
۲-۲-۲-۱- گردشگری از دیدگاه فرهنگی : ۲۵
۲-۲-۲-۲- گردشگری از دیدگاه سیاسی: ۲۵
۲-۲-۲-۳- گردشگری از دیدگاه جغرافیا: ۲۶
۲-۲-۲-۴- جهانگردی از دیدگاه اقتصادی: ۲۶
۲-۲-۲-۵- گردشگری از دیدگاه جامعه شناسی: ۲۷
۲-۲-۲-۶- گردشگری از دیدگاه روانشناسی : ۲۸
۲-۲-۳- هدف از گردشگری: ۳۰
۲-۲-۳-۱- جذابیت ها: ۳۱
۲-۲-۳-۲- حمل و نقل: ۳۱
۲-۲-۳-۳- تسهیلات: ۳۱
۲-۲-۳-۴- خدمات و تسهیلات دیگر: ۳۱
۲-۲-۳-۵- زیر ساخت ها: ۳۲
۲-۲-۴- انواع توریسم : ۳۲
۲-۲-۵- پایداری “درون زا”: ۳۲
۲-۲-۵-۱- مؤلفه های اصلی پایداری : ۳۳
۲-۳- بخش سوم : بومگرایی در معماری.. ۳۳
۲-۳-۱- معماری بومی: ۳۳
۲-۳-۲- مفاهیم معماری بومی: ۳۴
۲-۳-۲-۱- مفهوم طبیعی معماری پایدار : ۳۴
۲-۳-۲-۲- مفهوم فرهنگی معماری پایدار: ۳۴
۲-۳-۲-۳- معیار های فناوری معماری پایدار : ۳۴
۲-۳-۳- طراحی بوم گرا یا اکودیزاین: ۳۵
۲-۳-۴- مفهوم معماری بومی: ۳۷
۲-۳-۵- بوم گرایی: ۳۷
۲-۳-۶- تعریف زمینه گرایی : ۳۸
۲-۳-۷- توسعه پایدار: ۳۸
۲-۳-۸- توسعه پایدار محله ای: ۳۹
۲-۳-۸-۱- محلات درون شهری به عنوان زمینه موضعی: ۳۹
۲-۳-۸-۲- اﻫﺪاف زﻣﯿﻨﻪ ﮔﺮا در اﯾﺠﺎد ﻣﺤﻠﻪ ﭘﺎﯾﺪار. ۴۱
۲-۳-۹- زمینه گرایی در معماری: ۴۱
۲-۳-۱۰-مفهوم زمینه و زمینه گرایی: ۴۲
۲-۳-۱۰- ۱-معنای زمینه در معماری: ۴۲
۲-۳-۱۰-۲- عناصر موجود در زمینه: ۴۲
۲-۳-۱۱- مقیاس زمینه گرایی: ۴۳
۲-۳-۱۲- سلسله مراتب مقیاس زمینه گرایی.. ۴۳
۲-۳-۱۳- ابعاد زمینه گرایی: ۴۳
۲-۳-۱۴- زمینه کالبدی: ۴۴
۲-۳-۱۵- زمینه تاریخی: ۴۵
۲-۳-۱۶- زمینه اجتماعی – فرهنگی: ۴۶
۲-۳-۱۷- معماری زمینه گرا: ۴۷
۲-۳-۱۸- نمونه های موردی از زمینه گرایی در معماری: ۴۸
۲-۳-۱۹- مفاهیم هویت بخشی: ۵۰
۲-۳-۱۹-۱- هویت: ۵۰
۲-۳-۲۰- محله: ۵۰
۲-۳-۲۰-۱- هویت محله ای: ۵۱
۲-۳-۲۰-۲- هویت فرهنگی: ۵۲
۲-۳-۲۰-۳- هویت اجتماعی: ۵۲
فصل سوم: ۵۳
۳-۱- بوشهر: ۵۵
۳-۱-۱- موقعیت جغرافیایی: ۵۵
۳-۱-۲- تاریخچه: ۵۶
۳-۱-۳- وجه تسمیه: ۵۸
۳-۱-۴- آسیب شناسی بافت تاریخی بوشهر: ۵۹
۳-۱-۵- معماری بوشهر: ۶۱
۳-۱-۵-۱- نگاه بوم گرایانه و مردم وار: ۶۷
۳-۱-۵-۲- حیاط در خانه های بافت قدیم بوشهر: ۶۷
۳-۱-۵-۳- ورودی: ۷۰
۳-۱-۵-۴- اتاق ها: ۷۱
۳-۱-۵-۵- شناشیل: ۷۳
۳-۱-۵-۶- طارمه: ۷۴
۳-۱-۵-۷- بام: ۷۴
۳-۱-۵-۸- مصالح: ۷۵
۳-۱-۶- محلات بوشهر : ۷۵
۳-۱-۶-۱- محله شنبدی ( شنبه ئی): ۷۶
۳-۱-۷- بررسی های اقلیمی زمینه طراحی: ۷۷
۳-۱-۷-۱- تقسیمات اقلیمی استان بوشهر. ۷۷
۳-۱-۷-۲- بررسی تطبیقی شاخص های اقلیمی با معماری سنتی بوشهر : ۷۸
۳-۱-۷-۲-۱- شاخص دمای مؤثر ET: 78
۳-۱-۷-۲-۲- شاخص ماهانی: ۷۹
۳-۱-۷-۲-۳- شاخص ایوانز: ۸۱
۳-۱-۷-۲-۴- شاخص راحتی بافت: ۸۲
۳-۱-۷-۲-۵- شاخص زیست-اقلیمی ساختمانی: ۸۳
۳-۲- تحلیل سایت مورد نظر: ۸۶
۳-۲-۱- دید به سایت: ۸۷
۳-۲-۲- دید از سایت: ۸۸
همجواری ها: ۹۰
فصل چهارم: ۹۱
مقدمه: ۹۲
۴-۱- نتیجه گیری: ۹۳
۴-۱-۱- تعیین رویکرد های اصلی در مرمت ابنیه در محدوده بافت: ۹۳
۴-۱-۲- نوع برخورد با مسجد شنبدی : ۹۶
۴-۱-۳- پتانسیل های گردشگری شهر بوشهر: ۹۷
۴-۱-۴- انتخاب الگوی مناسب: ۹۸
فصل پنجم: طراحی… ۱۰۱
۵-۱-طرح: ۱۰۱
بنای اقامتی: ۱۰۳
نمای بنای اقامتی: ۱۰۵
پرسپکتیو های بنای اقامتی : ۱۰۶
منابع و مآخذ: ۱۱۰
فهرست منابع لاتین: ۱۱۴